آشپزي
پوست
پوست،پوست صورت،روشن شدن پوست،پوست زیبا

آشپزي1

 چي را با چي بخوريم تا سودكنيم؟

 انرژي بدن ما از همان غذاهايي است كه مي‌خوريم. اين نكته علمي بارها ثابت شده است اما سلامت و شادابي بخش‌هاي مختلف بدن ما صرفا به غذاهاي اصلي كه مي‌خوريم ربط ندارد؛ به آنچه با غذا مي‌خوريم هم مربوط مي‌شود. درواقع شما ممكن است در وعده غذايي اصلي خود يك ماده غذايي بسيار باكيفيت قرار داده باشيد


اما مواد مغذي موجود در اين غذا براي جذب و رسيدن به سلول‌هاي بدن به مواد ديگري احتياج دارند كه الزاما در همان غذا يافت نمي‌شود. در نتيجه شما ناچار هستيد

براي اينكه از تمام مزاياي غذايي كه مي‌خوريد بهره‌مند شويد، برخي مواد‌غذايي ديگر را نيز به‌صورت دورچين به غذاي اصلي خود بيفزاييد.

در اين زمينه يك مثال جالب از فيلسوف بزرگ يوناني وجود دارد. وقتي ارسطو گفت: «كل بزرگ‌تر از جمع تك‌تك اجزاست.» يونانيان باستان نمي‌دانستند او دقيقا درباره پتانسيل تغذيه‌اي مواد‌غذايي صحبت مي‌كند. براي اينكه بهترين نتيجه را از بشقاب غذاي خود بگيريد به اين نكات توجه كنيد.

براي انرژي بيشتر هوموس بخوريد

نخود+ فلفل قرمز

كمبود آهن و كم‌خوني وابسته به آن، يكي از بزرگ‌ترين مشكلاتي است كه بسياري از خانم‌ها در سراسر جهان با آن دست به گريبان هستند. خبر خوب اينكه، نخود غني از آهن است اما اگر بدن شما نتواند اين ماده غذايي پرانرژي را به‌خوبي فراوري كند، مزاياي آن را نخواهيد ديد.


 متخصصان تغذيه معتقدند جذب آهن موجود در گياهان براي بدن دشوار است. براي حل اين مشكل مي‌توان كمي فلفل قرمز و ويتامين C موجود در فلفل دلمه‌اي قرمز را به‌عنوان كليدي براي بازكردن قفل جذب آهن استفاده كرد تا سلول‌هاي بدن به‌ويژه سلول‌هاي خوني بتوانند از اين ماده حياتي استفاده كنند.

 خيلي ساده مي‌توانيد فلفل دلمه‌اي قرمز را خرد كرده و با غذاي هوموس(يك غذاي لبناني خوشمزه كه با نخود درست مي‌شود) مخلوط كنيد تا يك ميان‌وعده پرانرژي در اختيار داشته باشيد و از سوي ديگر دچار كمبود آهن و كم خوني نيز نشويد.


براي قلب سالم

جو+ سيب

تامين سلامت قلب با تغذيه سالم و ورزش ميسر است. يكي از مهم‌ترين مواد‌غذايي جوست. جو 2‌ماده غذايي بي‌نظير دارد و به سلامت قلب كمك مي‌كند: بتا گلوكان (نوعي فيبر كاهش‌دهنده كلسترول) و آوناتراميد كه باعث حفظ سطح كلسترول خوب خون مي‌شود و در سلامت قلب مسئله‌اي اساسي به‌شمار مي‌آيد.

براي اينكه صبحانه‌تان يك وعده غذايي مفيد براي قلب باشد، يك سيب را به نان جو صبحگاهي اضافه كنيد. سيب غني از فلاوينوئيد است؛ آنتي‌اكسيداني كه راديكال‌هاي آزاد را از بين برده و باعث كاهش التهاب مي‌شود. نتيجه تركيب سيب و جو دقيقا همان چيزي است كه پزشك تان مي‌خواهد.

براي ديد بهتر سالاد بخوريد

اسفناج+آووكادو

 يادتان هست كه ملوان زبل با خوردن اسفناج صاحب چه قدرت فراواني مي‌شد؟! اما شايد ندانيد كه احتمالا ديد ملوان زبل هم به‌دليل خوردن همين اسفناج خيلي خوب بوده است! اسفناج غني از لوتئين و ويتامين A است كه هر 2 به ديد بهتر شما كمك مي‌كند.


 آووكادو هم نه‌تنها غني از اين 2 ماده غذايي است بلكه به‌دليل محتواي بالاي اسيدهاي چرب سالم، به جذب اين 2 ماده حياتي براي تقويت ديد هم كمك خواهد كرد، بنابراين اگر مي‌خواهيد از مزاياي اين 2 ماده غذايي عالي بهره‌مند شويد، بهتر است سالاد اسفناج خود را با سس آووكادو ميل كنيد. براي تهيه اين سس مي‌توانيد آووكادو را له كرده و با آبليمو، روغن زيتون و كمي نمك و فلفل مخلوط كنيد.

براي پوست بهتر

گوجه فرنگي+ روغن زيتون

گوجه‌فرنگي يكي از بهترين مواد‌غذايي براي سلامت پوست است. خانم‌ها از ماسك‌هاي گوجه‌فرنگي براي سلامت و شادابي موضعي پوست استفاده مي‌كنند اما جدا از تاثير موضعي گوجه‌فرنگي به‌صورت سيستميك و خوراكي نيز سلامت پوست را تامين مي‌كند.

 ليكوپن گوجه‌فرنگي(كه عمدتا هم در همين ميوه يافت مي‌شود) يكي از قدرتمندترين آنتي‌اكسيدان‌ها در سلامت و شادابي پوست است كه باعث مي‌شود پوست از داخل رطوبت كافي دريافت كند

اما پيش از خوردن گوجه‌فرنگي آن را با روغن زيتون مخلوط كنيد. چربي‌هاي سالم موجود در روغن زيتون باعث جذب بهتر ليكوپن مي‌شود. در عين حال روغن زيتون فوايد خاص خود را براي پوست دارد. نتايج مطالعه‌اي كه در مجله تغذيه باليني به چاپ رسيده نشان مي‌دهد، پوست افرادي‌كه روغن زيتون مي‌خورند، كمتر احتمال دارد دچار چين و چروك شود.

براي اينكه شكم نداشته باشيد

پاستا+ سركه بالزاميك

حتما برايتان پيش آمده بعد از ورزش دچار افت انرژي و توان بدني شده باشيد. پاستا مي‌تواند راه‌حلي مناسب براي اين مشكل باشد. اين ماده غذايي نشاسته‌اي، براي تامين انرژي بعد از ورزش گزينه‌اي عالي است اما معمولا چند ساعت بعد از ورزش شما دوباره احساس گرسنگي خواهيد كرد.

سعي كنيد غذاي بعد از ورزش خود را با كمي سركه ميل كنيد. اسيداستيك سركه هضم و جذب گلوگز غذاهاي نشاسته‌اي را كند كرده و بنابراين افزايش و كاهش قند خون شما روندي ثابت‌تر پيدا خواهد كرد. در‌نتيجه گرسنگي ديرتر سراغ شما خواهد آمد و شما كمتر پرخوري خواهيد كرد.

غذاي محبوب قوي تان مي كند

مرغ+ سيب‌زميني

يكي از بهترين مواد‌غذايي براي تقويت سيستم ايمني ويتامين‌A است. مواد‌غذايي بسياري غني از ويتامين A هستند كه يكي از آنها را كمتر كسي مي‌شناسد. شايد برايتان عجيب باشد كه بدانيد، سيب‌زميني شيرين غني از ويتامين A است اما خوردن ويتامين A بدون روي(زينك) مثل اين مي‌ماند كه بخواهيد بدون كبريت آتش روشن كنيد.


شما براي متابوليزه‌كردن ويتامين A و انتقال آن به سلول‌هاي بدن به روي احتياج داريد.در غيراين صورت فوايد بي‌نظير اين ويتامين در كنترل عفونت و التهاب به بدن نخواهد رسيد. مي‌توانيد يك سيب‌زميني را داخل مايكروويو تنوري كرده و آن را با مرغ پخته و پنير ميل كنيد.

براي هضم بهتر

ماست+ دانه بزرك

ماست كم‌چرب فوايد بسياري براي بدن دارد. كلسيم بالاي ماست در افزايش سطح كلسيم بسيار موثر است و كلسيم جدا از تقويت استخوان‌ها و پيشگيري از پوكي استخوان در چربي‌سوزي نيز ماده مفيدي است.اما غير از اين، ماست به‌ويژه انواع پروبيوتيك آن براي هضم بهتر ساخته شده‌اند و براي سلامت بسيار مفيد هستند.


باكتري‌هاي مفيد موجود در ماست‌هاي پروبيوتيك باعث هضم و جذب بهتر مواد‌غذايي در روده مي‌شوند اما نكته اينجاست كه باكتري‌هاي پروبيوتيك هم براي زنده‌ماندن و فعاليت بايد از مواد پروبيوتيك تغذيه كنند؛ يعني فيبرهاي خاصي كه در برخي مواد‌غذايي مثل دانه‌هاي بزرك يافت مي‌شود. خيلي ساده مي‌توانيد يك مشت دانه بزرك را داخل يك ظرف ماست پروبيوتيك بريزيد و ميل كنيد.


منبع:مجله برترينها

گردآوري : پايگاه اينترنتي پرشين وي

 

 

پوست



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, :: 14:39 :: نويسنده : مرتضی حسینی





فروتل
درباره وبلاگ

پوست،پوست صورت،روشن شدن پوست،پوست زیبا
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پوست و آدرس poost.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 120
بازدید دیروز : 36
بازدید هفته : 120
بازدید ماه : 265
بازدید کل : 66474
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

تماس با ما