پوست
پوست،پوست صورت،روشن شدن پوست،پوست زیبا

مو فرفري ها بخوانند

 


داشتن موهاي فر خوبي و بدي‌هاي زيادي دارد. اگر بدانيد آن‌ها را چگونه حالت دهيد، همه حسرت موهاي‌تان را خواهند خورد و اگر ندانيد، هميشه موهايي وز و نامرتب خواهيد داشت.

 


موهاي فر

كساني كه موهاي فر دارند، معمولا با مشكلاتي چون خشكي موها، وز و شكنندگي آن مواجه مي‌شوند. علاوه بر اين براي زيبا به‌نظر رسيدن موهاي فر مراقبت‌هاي خاصي نياز است، در حالي‌كه بيشتر محصولاتي كه براي اين نوع مو در بازار وجود دارد،  براي مصرف طولاني مدت اثر خوبي روي موها نخواهد داشت، در واقع موهاي فر نسبت به ديگر انواع مو، بسيار آسيب‌پذيرتر و ضعيف‌تر است و در عين حال محصولات حالت‌دهنده آن نيز وضعيت را مشكل‌تر هم مي‌كنند.

 

به همين دليل براي جلوگيري از آسيب بيشتر، استفاده از تكنيك‌هاي طبيعي براي حالت‌دادن و مراقبت مي‌تواند بسيار موثر و مفيد باشد تا بتوان فر طبيعي موها را در بهترين حالت نگه داشت و آسيب كمتري هم به آن وارد كرد.

 

اگر موهاي‌تان كدر و مات است، راه درخشان ‌كردن...

اگر دقت كنيد بيشتر كساني كه موهاي‌شان به‌طور طبيعي فر است، جلوه و درخشندگي موهاي‌شان كمتر از كساني است كه موهاي صاف دارند.

براي درخشنده‌ كردن موهاي فر، مرطوب‌كردن آن‌ها با كرم‌هاي آبرسان بسيار موثر است.

همچنين مي‌توانيد پوست كف‌ سر و موها را با مقدار نسبتا زيادي از يك نوع روغن تصفيه شده مثل روغن كنجد يا بادام ماساژ دهيد.

بهتر است بعد از اين‌كه به موها روغن زديد، آن‌ها را با يك حوله گرم بپوشانيد و اجازه دهيد حدود يك ساعت روغن روي موها باقي بماند. بعد حوله را از روي سر برداريد.

در اين مرحله استفاده از گل سرشور مي‌تواند بسيار موثر باشد. كافي است مقداري از آن را به حالت خمير درآوريد و به موها بماليد. بعد چند دقيقه موها را با آب ولرم و شامپو بشوييد.

بعد موها را كمي با حوله خشك كنيد و در آخر مقدار خيلي كمي از همان روغن قبلي را روي موهاي مرطوب‌تان بماليد و اجازه دهيد موها به‌طور طبيعي خشك شوند. اين كارها موجب مي‌شوند فر طبيعي موهاي شما درخشان‌تر و زيباتر به‌نظر برسند.

استفاده از روغن زيتون بهترين راه‌حل براي رهايي از موخوره است

 

درماني براي شكنندگي موها

موهايي كه فر طبيعي دارند، خيلي مستعد شكننده‌شدن هستند، گاهي با يك شانه ساده تعداد زيادي از موها مي‌شكنند. به همين دليل اين نوع موها براي سالم ماندن نياز به مكمل پروتئين دارند تا بتوانند خود را ترميم كنند. كانديشنرهاي مو (نرم‌كننده) كه از مواد طبيعي تشكيل شده باشند، مي‌توانند اين مشكل را تا حدي برطرف كنند.

بهترين كار اين است كه خودتان در منزل و با استفاده از مواد طبيعي و تازه چنين كانديشنري تهيه كنيد. كافي است تخم مرغ و سس مايونز را به نسبت يك به دو با هم مخلوط كنيد و حسابي به هم بزنيد تا كاملا يكنواخت شود. حال اين كانديشنر طبيعي را روي موهاي‌تان بماليد و روي سر را با يك كلاه بپوشانيد تا مواد بهتر جذب ساقه موها شوند. اين مخلوط بايد حدود 30 تا 45 دقيقه روي موها بماند و بعد موها را آب ‌بكشيد. اين كانديشنر مو همچون درماني موثر به ترميم موها كمك مي‌كند و موجب مي‌شود موها نرم و درخشان شوند.

 

يك دستورالعمل عجيب و غريب

يكي ديگر از مشكلات رايج موهاي فر، موخوره است. استفاده از روغن زيتون بهترين راه‌حل براي رهايي از اين موخوره‌هاست.

تمام كاري كه شما بايد انجام دهيد، اين است كه موها و پوست كف سر را به روغن زيتون آغشته كنيد و ماساژ دهيد. بعد با يك حوله گرم روي موهاي‌تان را بپوشانيد. حتي مي‌توانيد حوله را در آب داغ بيندازيد تا كاملا داغ شود. بعد با اين حوله موهاي‌تان را بپوشانيد تا موها كاملا آبرساني شوند. اجازه دهيد حوله حدود دو ساعت روي سرتان باشد. بعد با ماست موها را بشوييد (اگر موهايي چرب داريد با آبدوغ بشوييد). بعد موها را آب بكشيد. پيشنهاد مي‌كنيم يك روز بعد موها را شامپو كنيد.

اين دستورالعمل را هفته‌اي يك‌بار، براي 3 تا 4 هفته ادامه دهيد تا اثر فوق‌العاده آن را ببينيد.

 

چگونه صبح‌ها موها را حالت دهيد

يكي از مشكلات موهاي فر اين است كه هميشه بعد از حمام زيباست، ولي بعد از يك شب خوابيدن حالت خود را از دست مي‌دهد و ژوليده و درهم ريخته به‌نظر مي‌رسد. شما مي‌توانيد شب حمام برويد، ‌موهاي‌تان را آن‌گونه كه دوست داريد با محصولات مخصوص موهاي فر حالت دهيد و صبح فقط كمي به آن‌ها آب بپاشيد تا مواد حالت‌دهنده دوباره فعال شوند و موها، حالت خود را بازيابند.

مخلوط شير و عسل مي‌تواند به خوبي موها و پوست كف‌سر را تغذيه كند و مواد مغذي درون شير و عسل روي بافت موها و صاف‌شدن آن‌ها تاثير فوق‌العاده‌اي دارد

 

راه‌هايي براي صاف‌كردن طبيعي موها

شير نارگيل به دليل اثر ابريشمي كه به موها مي‌دهد شهرت دارد. استفاده مرتب از آن مي‌تواند جنس موهاي شما را بهبود دهد تا هم حالت‌پذيرتر و هم نرم‌تر شود، اما مي‌توانيد از آن به‌گونه‌اي استفاده كنيد كه اثرش را بيشتر هم كنيد. كافي است يك ليوان شير نارگيل را با دو قاشق غذاخوري آبليمو (تقريبا يك عدد ليموترش) مخلوط كنيد و سپس اين مخلوط را در يخچال بگذاريد تا كاملا سرد شود.

وقتي دماي مخلوط پايين آمد و سرد شد، تقريبا حالت كرمي شكل پيدا مي‌كند. اين مخلوط كرمي را به موهاي‌تان بماليد و بعد با حوله‌اي كه قبلا در آب داغ گذاشته بوديد، موها و سر را بپوشانيد. بعد از مدتي موها را آب بكشيد و با شامپو بشوييد. اين كار را حدود 3 هفته ادامه دهيد تا شاهد باشيد چگونه موهاي‌تان نرم و ابريشمي و درخشان مي‌شود.

 

روغني كه به خوبي در موها نفوذ مي‌كند

خشكي موهاي فر را با روغن جوجوبا هم مي‌توان تا حدي درمان كرد. اين نوع روغن در بسياري از شامپو‌ها وجود دارد و علاوه بر اين مي‌توانيد به‌صورت خالص نيز آن‌را تهيه كرده و مصرف كنيد. در حقيقت روغن جوجوبا مي‌تواند به خوبي در ساقه موها نفوذ كند و آب آن‌ها را تامين كند. تنها كافي است پوست كف سر و خود موها را با اين روغن ماساژ دهيد. البته پيشنهاد مي‌كنيم فر موها را نيز با همين روغن حالت دهيد تا ببينيد چگونه موهاي‌تان بهتر از هميشه حالت مي‌گيرد.

 

راهي براي تقويت موهاي فر

موهاي فر نسبت به ديگر انواع موها، بسيار ضعيف‌تر هستند، بنابراين نياز به مراقبت بيشتري دارند. مخلوط شير و عسل مي‌تواند به خوبي موها و پوست كف‌سر را تغذيه كند، ‌در واقع مواد مغذي درون شير و عسل روي بافت موها و صاف‌شدن آن‌ها تاثير فوق‌العاده‌اي دارد.

كافي است يك فنجان شير را با يك قاشق غذاخوري عسل مخلوط كنيد. بعد چند توت‌فرنگي له شده را به آن‌ها اضافه كنيد و سپس اين مخلوط را به موهاي‌تان بماليد. اجازه دهيد اين مخلوط حدود دو ساعت روي موها باقي بماند و سپس موها را شامپو كنيد. مي‌بينيد كه چگونه موهاي‌تان صاف و نرم و ابريشمي مي‌شود.

بخش سلامت تبيان

مدل مو

پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:, :: 13:21 :: نويسنده : مرتضی حسینی

5 نکته برای شستشوی موی کودکان

 


قبل از حمام کردن کودک و شامپو زدن به سر او، موهای او را با دقت شانه بزنید. شانه زدن مو قبل از حمام کردن، شامپو زدن به موها را آسان تر و راحت تر می کند.

 


حمام کردن کودک

کودکان به دلیل داشتن پوست و موهایی حساس، مراقبت های خاصی را می طلبند.

 

مراقبت از موی کودکان همانند روش های مراقبت از موی بزرگسالان نمی باشد. صابون و شامپویی که بزرگسالان استفاده می کنند، ممکن است به پوست و موی کودکان آسیب بزند و آنها را تحریک کند و یا منجر به خشکی پوست و مو و ایجاد حساسیت های پوستی در کودک شود.

 

همچنین شامپوهای بزرگسالان به دلیل داشتن نوعی مواد شیمیایی خاص می تواند باعث سوزش چشم در کودکان شود.

 

والدین عزیز می توانند با انجام کارهای زیر، گام های موثری در بهبود مراقبت از موهای کودکان خویش بردارند:

 

1- قبل از حمام کردن کودک و شامپو زدن به سر او، موهای او را با دقت شانه بزنید. شانه زدن مو قبل از حمام کردن نه تنها شامپو زدن به موها را آسان تر و راحت تر می کند ، بلکه از شکسته شدن و خرد شدن موها هنگام شانه کردن موهای خیس بعد از استحمام، جلوگیری می کند.

 

2- قبل از شامپو زدن موهای کودک خود، مقداری آب را با شامپو ترکیب کنید. این کار سبب کاهش اثر سولفات شامپو می شود. سولفات شامپو منجر به سوزش چشم ها حین شامپو زدن می شود.

والدین باید بدانند که کودکان نوپا را باید سه بار در هفته به حمام ببرند و موهای آنها را بشویند و در زمانی که کودکان به سن مدرسه می رسند (6 تا 7 سالگی) هر دو روز یک بار، موهای آنها را بشویند.

اگر می خواهید موهای کودک خود را با سشوار خشک کنید، حتما از باد ملایم (نه سرد و نه داغ) سشوار استفاده کنید

 

3- اگر موهای کودک شما خشک است و بعداز حمام به سختی شانه می شود، می توانید از نرم کننده های مخصوص کودکان استفاده کنید. نرم کننده ها این امکان را به موها می دهند که به راحتی موها شانه شوند.

 

4- بعد از حمام کردن کودک، موهای او را شانه کنید. سعی کنید از شانه هایی استفاده کنید که فاصله بین دندانه های آن زیاد باشد. فاصله کم بین دندانه های شانه سبب می شود موها حین شانه کردن شکسته و خرد شوند .

 

5- اگر می خواهید موهای کودک خود را با سشوار خشک کنید، حتما از باد ملایم (نه سرد و نه داغ) سشوار استفاده کنید. باد گرم سشوار منجر به خشک شدن موهای سر کودک می شود و تخریب موهای سر را تسریع می کند. همچنین با توجه به حساس بودن پوست و موی کودکان، به راحتی مو و پوست آنها توسط باد گرم سشوار می سوزد.

 

شامپو بچه

چند توصیه

- کودکان معمولا علاقه دارند که در وان حمام، آب‌بازی کنند. زمانی به موهای کودک خود شامپو بزنید که بازی کودک تمام شده باشد.

در صورتی که موهای کودک شامپو زده شود و در آب کف دار مشغول بازی شود، ممکن است حساسیت های پوستی در او ایجاد شود.

 

- برای شانه کردن موهای خیس کودک در حمام، ابتدا قسمت پایین موها را شانه کنید و سپس به قسمت های بالایی موها بروید. این کار سبب کاهش آسیب موها می شود.

 

- برای شامپو کردن موی سر کودکان حتما از شامپو بچه استفاده کنید، زیرا باعث سوزش چشم کودک نمی شود.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان

ریزش مو

سه شنبه 11 مهر 1391برچسب:, :: 17:47 :: نويسنده : مرتضی حسینی

ريزش موي كودكان جدي است

 


ريزش مو تنها مشكل بزرگسالان نمي باشد، بلكه در صدي از كودكان هم به ريزش مو دچار مي شوند. ريزش مو در كودكان مي تواند خطرناك باشد و مي توان با تشخيص مناسب، به درمان آن بپردازيم.

 


ريزش مو

در بسياري از كودكاني كه از ريزش مو رنج مي برند عوامل زير بايد بررسي شود. پزشك متخصص اطفال و پزشك متخصص پوست و مو بايد بتوانند موارد زير را تشخيص دهد و درمان مناسب را تجويز كند.

عوامل ريزش مو در كودكان عبارتند از :

 

1- كچلي قارچي سر

كچلي قارچي سر معمولا به علت عفونت قارچي در سر پديد مي آيد. اين عفونت قارچي در كودكان ديده مي شود و به صورت تكه هاي كم مو در سر كودك ايجاد مي شود. اين تكه ها معمولا بيضي يا گرد است.

موها در سطح پوست شكسته شده و شبيه نقطه هاي سياه بر روي پوست سر ايجاد مي شود.

اگر پزشك به اين نوع ريزش مو در كودك مشكوك شود، آزمايش هاي ميكروسكوپي تجويز مي كند تا به تشخيص خود مطمئن شود.

درمان در اين نوع با مصرف خوراكي داروي ضد قارچ مي باشد. همچنين كودك مبتلا بايد از شامپو هاي مخصوص ضد قارچ استفاده كند تا قارچ هاي سطح سرش كاهش يابند.

به دليل اينكه اين بيماري مسري است، كودك بايد بسيار مراقب باشد تا وسايلي كه با سرش در تماس است مانند برس سر،  بالش، كلاه و ... را به ديگران قرض ندهد.

همچنين بيشتر مراقب كودك باشيد تا بيماري را به ساير افراد (مخصوصا در مدرسه) انتقال ندهد.

 

2- كچلي منطقه اي

اين نوع ريزش مو غير قابل سرايت به ديگران است و معمولا به دليل حمله سيستم ايمني بدن به فوليكول هاي مو مي باشد. خصوصيت بارز اين نوع ريزش مو در كودكان اين است كه به طور ناگهاني، منطقه اي از سر (منطقه اي به شكل گرد و يا بيضي) دچار ريزش مو مي شود.

اين قسمت ها نرم و صاف هستند و همراه با پوسته ريزي و شكسته شدن موها نمي باشد.

حدود 25 درصد اين كودكان داراي ناخن هاي شيار شيار هستند.

اگرچه هيچ درماني براي اين بيماري وجود ندارد، ولي برخي روش ها سبب كنترل اين بيماري در برخي كودكان مي شود.

بعضي از آنها در طول يك سال، موهاي از دست رفته شان بر مي گردد، اگرچه رشد دوباره، غير قابل پيش بيني است و ممكن است دوباره موهاي خود را از دست بدهند.

بيماري حدود 5 درصد اين كودكان پيشرفت كرده و تمام موهاي سر خود را از دست مي دهند و بعضي از آنها حتي تمامي موهاي بدن خود را از دست مي دهند.

براي مبتلاياني كه كم سن هستند، پمادهايي تجويز مي شود كه بر روي مناطق كچل شده بزنند.

به دليل اينكه كچلي قارچي مسري است، كودك بايد بسيار مراقب باشد تا وسايلي كه با سرش در تماس است مانند برس سر، بالش، كلاه و ... را به ديگران قرض ندهد

 

3- ريزش مو ناشي از كشيدن و چرخاندن موها

ريزش مو در اين  كودكان به صورت تكه تكه و موهاي شكسته شده با طول هاي متفاوت است و كچلي ها معمولا در سمت دست غالب كودك ديده مي شود.

اين حالت ممكن است به دليل اين باشد كه كودك در معرض استرس هاي زيادي قرار دارد. استرس هايي مانند طلاق والدين، از دست دادن والدين و يا پدر بزرگ و مادربزرگ، به دنيا آمدن خواهر و برادر ديگر  .

اگر متوجه اين نوع ريزش مو در كودك خود شديد، سعي نكنيد او را سرزنش كنيد، زيرا سرزنش سودمند نيست، بلكه علت دقيق استرس كودك را تشخيص داده و نسبت به رفع آن اقدام كنيد.

 

4- ريزش مو ناشي از استرس شديد

نوع ديگري از ريزش مو در كودك وجود دارد كه به دليل استرس شديد و ناگهاني مي باشد مانند تب شديد، جراحي، تحت بيهوشي عمومي، مرگ فردي كه بسيار مورد علاقه است.

آسيب هاي جدي و شديد استفاده از داروهاي خاص كه اين موارد ممكن است منجر به توقف رشد طبيعي موهاي كودك شود و با توقف رشد فوليكول هاي مو وارد مرحله استراحت و عدم رشد مي شوند. بين 6 تا 16 هفته بعد موها مي ريزند و كودك به طور جزئي يا كامل كچل مي شود.

براي اين نوع از ريزش مو، روش تشخيصي و راه درماني وجود ندارد. البته ممكن است با به پايان رسيدن شرايط بحراني، رشد موها طي شش ماه يا يك سال آينده برگردد.

 

5- كمبودهاي تغذيه اي

خيلي شايع نمي باشد و كمبودهاي مواد مغذي مانند برخي ويتامين ها و روي علت اصلي آن مي باشد.

 

6- مشكلات غدد درون ريز

علت ريزش مو در برخي كودكان به دليل كم كاري تيروئيد مي باشد. ممكن است فعاليت تيروئيد در برخي كودكان كم باشد و هورمون هاي لازم براي تنظيم متابوليسم را نسازد. تشخيص اين كم كاري، توسط آزمايش خون انجام مي گيرد.

زهره لطيفي

بخش سلامت تبيان

مدل مو

یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: 11:38 :: نويسنده : مرتضی حسینی

صاف كردن موهاي فر با كراتين

 


در بسياري از روش هاي معمول و رايج امروزي كه توسط آنها مي توان موها را صاف كرد، ماده اصلي كراتين مي باشد. كراتين نوعي پروتئين است كه در موها به صورت طبيعي وجود دارد.

 

 


صاف كردن يا كراتينه كرن موها

در روش كراتينه كردن مو، كراتين وارد فضاهاي خالي كوتيكول مو مي شود و آن را پر مي كند. به وجود آمدن اين فضاهاي خالي سبب خشكي و شكنندگي موها مي شود.

 

كراتين با مقدار معيني فرمالدييد مخلوط شده و مورد استفاده قرار مي گيرد. فرمالدييد سبب نگه داشتن مولكول هاي كراتين در كنار همديگر مي شود و مي تواند به صاف شدن موها كمك كند.

 

كراتين بر روي موهاي فر يا وز ماليده مي شود و با كشيدن سشوار داغ، جذب مو مي شود.

 

صاف كردن مو با كراتين، دو تا دو ماه و نيم دوام دارد. كراتينه كردن حدود يك ساعت و نيم يا بيشتر طول مي كشد. مدت زمان اين كار بستگي به بلندي موهاي فرد دارد.

 

عمل كراتينه كردن براي موهاي رنگ شده و دكلره نيز مي تواند انجام شود. برخي از متخصصين پيشنهاد مي كنند كه كراتينه كردن مو بعد از رنگ كردن انجام شود تا نتيجه بهتري داشته باشد.

 

مراقبت از موهاي كراتينه شده

- براي تاثيرگذاري بيشتر عمل كراتينه، موهاي خود را 3 تا 4 روز پس از كراتينه كردن نشوييد.

- از شامپوهايي كه حاوي سولفات سديم هستند، نبايد براي موهاي كراتينه شده استفاده كرد.

براي جذب كامل كراتين، از سشوار داغ استفاده مي شود. اين كار سبب آسيب مو و شكنندگي آن مي شود كه نهايتا منجر به ريزش مو مي گردد

 

چه افرادي مي توانند موهاي خود را كراتينه كنند؟

- پزشك ممكن است براي افرادي كه پوسته سر ملتهب دارند، مانند بيماري درماتيت سبورئيك (درماتيت شوره اي) ويا بيماري پسوريازيس، كراتينه را توصيه كند.

- بهترين افراد براي كراتينه كردن مو، افراد داراي موهاي مجعد و فر هستند كه در آب و هواي مرطوب زندگي مي كنند.

 

عوارض كراتينه كردن

- احساس سوزش در چشم ها، بيني و گلو

- مشكلات تنفسي (احساس تنگي نفس)

- گاهي ريزش مو بعد از كراتينه كردن

- براي جذب كامل كراتين، از سشوار داغ استفاده مي شود. اين كار سبب آسيب مو و شكنندگي آن مي شود كه نهايتا منجر به ريزش مو مي گردد. ممكن است با چند بار كراتينه كردن مو، سلول هاي مو براي هميشه آسيب ببينند و دچار ريزش دائمي شوند.

 

اطلاعاتي درباره فرمالدييد

يكي از موادي كه به سرطان زايي مشكوك است فرمالدئيد مي باشد. فرمالدئيد ماده شيميايي بي رنگي است كه داراي بوي تيز و تند و تحريك كننده است.

قرار گرفتن در معرض فرمالدئيد براي سلامتي مشكلاتي ايجادمي كند، مثل تب، ضعف عمومي، آبريزش بيني، گلودرد، سردرد، خارش و ناراحتي چشم ها.

ميزان فرمالدئيد مورد استفاده در محصولات كراتينه كردن موها، بستگي به جنس محصول دارد. به طور كلي استفاده از فرمالدئيد كمتر از 2 درصد مشكل زا نمي باشد. اما در بسياري از محصولاتي كه براي كراتينه مو به كار مي رود (حتي مارك هاي بسيار معروف) درصدهاي بسيار بيشتري گزارش شده است، حتي تا 12 درصد كه براي سلامتي بسيار خطرناك است.

 

عوارض فرمالدييد

- كاهش حس بويايي

- افزايش احتمال ابتلا به بيماري هاي سيستم تنفسي فوقاني

- سوزش يا درد گلو

- ايجاد ناراحتي در مسير تنفسي

- سرفه

- درد قفسه سينه

- حساسيت پوستي و ناراحتي هاي پوستي

 

عوارض چشمي فرمالدئيد

فرمالدئيد و مشتقات آن گاز سمي توليد مي كنند كه مي تواند در زمان كوتاهي منجر به سوختگي و سوزش چشم ها شود. اما هيچ گونه اثر بلندمدتي دررابطه با عوارض چشمي مشاهده نشده است.

 

آلرژي زايي فرمالدئيد

فرمالدئيد مي تواند حساسيت يا آلرژي را تشديد كند. در يك مطالعه مشخص شد كه افراد مبتلا به آسم نسبت به اثرات فرمالدئيد با غلظت بالا حساسيت بيشتري دارند.

كراتينه كردن مو حتي با موادي كه فاقد فرمالدئيد هستند، براي زنان باردار توصيه نمي شود، زيرا مواد شيميايي كه در اين محصولات استفاده مي شوند، به جنين آسيب رسانده و ممكن است باعث مشكلاتي از جمله نقص نوازد هنگام تولد گردد

 

عوارض مربوط به پوست و مو فرمالدئيد

پوست، فرمالدئيد را جذب مي كند، اگرچه آرايشگر براي جلوگيري از تماس مواد با پوست سر، از ماسك سر استفاده مي كند، اما تحريك پوست سر ديده شده است. آسيب مو نيز به دليل استفاده از مواد شيميايي است، وجود دارد.

 

سرطان زايي فرمالدييد

محققين در يك آزمايش بر روي موش ها متوجه شدند، موش هايي كه در معرض فرمالدئيد قرار داشتند، بيشتر به سرطان بيني مبتلا شدند. همچنين بنابر گزارش هاي ديگر، خطر ابتلا به سرطان هاي دستگاه تنفسي فوقاني نيز در اين افراد بيشتر است.

بر اساس تحقيقات، فرمالدئيد به طور مستقيم با سرطان خون در ارتباط است.

 

توصيه ها

- اگر فردي قبلا از اين محصولات كراتينه كردن استفاده كرده و هيچ واكنشي نشان نداده است، نيازي به نگراني نيست.

 

- متخصصين به آرايشگرها كه موهاي افراد را كراتينه مي كنند سفارش مي كند كه از مواد حساسيت زا براي مشتري ها استفاده نكنند.

 

- كراتينه كردن مو حتي با موادي كه فاقد فرمالدئيد هستند، براي زنان باردار توصيه نمي شود، زيرا مواد شيميايي كه در اين محصولات استفاده مي شوند، به جنين آسيب رسانده و ممكن است باعث مشكلاتي از جمله نقص نوازد هنگام تولد گردد.

زهره لطيفي

بخش سلامت تبيان

ریزش مو

شنبه 8 مهر 1391برچسب:, :: 15:10 :: نويسنده : مرتضی حسینی

غذاهای مناسب برای رشد مو

 غذاهای مناسب برای رشد مو
رژیم غذایی غنی از سیلیس، کلسیم و آهن از ریزش مو جلوگیری می‌کند یا آن را کاهش می‌دهد.
 

سبزی‌جات سبز برگی شکل بخصوص سبزی‌جات دریایی، منبع غذایی خوبی از املاح هستند. جوی خام منبع خوبی از سیلیس است. برگه میوه‌ها و آب آلبالو منبع غنی از آهن هستند.نازک شدن یا ریزش مو در زنان می‌تواند در اثر یک مشکل گوارشی مثل کمبود اسید معده باشد یا می‌تواند دراثر کمبود پروتئین، روی و سایر موادمغذی باشد.

مصرف دو قرص ACIDOPHILUS (قرص‌های اسیدی) بعد و بین وعده‌های غذایی برای مدت دو ماه در کاهش ریزش مو مؤثر و مفید است (4 تا 6 عدد قرص روزانه).

البته مصرف هر گونه قرص یا دارویی باید تحت نظر پزشک باشد و از مصرف خودسرانه آنها جداً خودداری کنید.

ریزش مو در مردان با مصرف رژیم غذایی کم چرب کاهش می‌یابد. دانشمندان معتقدند در طی دوران بلوغ با افزایش مقدار هورمون تستوسترون ( هورمون مردانه ) در مردان، احتمال طاسی سر افزایش می‌یابد. رژیم غذایی پرچرب و مصرف زیاد گوشت مقدار تستوسترون را افزایش می‌دهد که روی فولیکول‌های مو ( پیاز مو ) تأثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال در زمان‌های گذشته در کشور ژاپن، به دلیل مصرف غذاهای کم چرب و سالم، طاسی سر در مردان کم بوده است. ولی در حال حاضر به دلیل مصرف غذاهای پرچرب و آماده، طاسی مردان افزایش یافته است.

شاید مصرف غذاهای کم چرب ریزش مو را متوقف نکند ، ولی آن را کاهش می‌دهد.

کم خونی یکی از علل اصلی ریزش مو است. غذاهای غنی از آهن مثل جگر ، انواع گوشت، غلات سبوس‌دار ، سبزی‌جات سبز برگی شکل مثل اسفناج، تخم‌مرغ ، خرما و کشمش را زیاد مصرف کنید. البته در دوران بارداری نباید بیش از یک بار در هفته جگر مصرف کرد، زیرا جگر یکی از منابع غنی ویتامین A است که با مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری ، مادر دچار هایپرویتامینوز A (مسمومیت با ویتامین A) می‌شود و این مسمومیت باعث ایجاد اختلالات صورت ، استخوان و مغز در نوزاد می‌گردد.

بیشتر ساختمان مو از پروتئین تشکیل شده است. برای تسریع رشد مو، رژیمی غنی از پروتئین مصرف کنید. این رژیم شامل جگر گوساله، مخمر و جوانه گندم است. این مواد غذایی غیر از پروتئین، حاوی مقادیر زیادی ویتامین‌های گروه B هستند که برای رشد مو لازم هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد پروتئین سویا مو را تقویت می‌کند و رشد آن را افزایش می‌دهد. سایر منابع غنی از پروتئین شامل تخم‌مرغ، پنیر کم چرب، شیر ، ماست، ماهی، حبوبات و مخمر است .

سیلیس یکی دیگر از مواد مغذی مهم در حفظ سلامتی مو است که ریزش مو را کاهش می‌دهد. بعنوان مثال سیلیس اضافه شده به شامپو از طاسی سر جلوگیری می‌کند، رشد مو را افزایش می‌دهد و باعث درخشش و استحکام مو می شود . حتی بعضی گفته اند ریزش مو را متوقف می‌کند. استفاده از شامپوی حاوی سیلیس باعث رشد مجدد موهای ریخته شده می‌شود.

منابع غذایی سیلیس شامل: پوست سیب‌زمینی ، فلفل سبز، فلفل قرمز، خیار، جوانه حبوبات مثل جوانه لوبیا است.

ویتامین C ، جذب آهن را در بدن افزایش می‌دهد. پس به مقدار کافی میوه و سبزی مصرف کنید.

ویتامین E نیز برای رشد مو لازم است. پس در برنامه غذایی روزانه خود از منابع غذایی آن استفاده کنید که شامل آجیل، دانه‌های خوراکی و روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون است.

اگر ریزش مو به دلیل کم کاری تیروئید است، منابع غذایی حاوی ویتامین A و ید را به مقدار بیشتری مصرف کنید که شامل هویج ، اسفناج، روغن دانه ها مثل روغن تخم کتان، گردو و تخمه کدو و نمک یددار است. اگر دچار کمبود ید هستید، شلغم ، کلم ، خردل، سویا، بادام زمینی و ارزن را مصرف نکنید.

* توجه:

مصرف بیش از حد ویتامین A باعث ریزش مو می‌شود.

 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
منبع : Hamshahrioline.ir

 


ریزش مو
پنج شنبه 6 مهر 1391برچسب:, :: 14:50 :: نويسنده : مرتضی حسینی

راه‌های رهایی از شپش سر

 


گرچه شپش ها بر روی رختخواب زنده نمی مانند، اما بهتر است ملحفه های افرادی که موهایشان شپش زده است را مرتبا بشویید.

 


شپش موی سر

در قسمت اول این مطلب، درباره نشانه های شپش سر و راه های انتقال آن برای شما صحبت کردیم. حال راه های درمان آن را می گوییم.

 

شما می توانید داروهای ضد شپش را با نسخه پزشک دریافت کنید.

این داروها، شپش های زنده را می کشند، اما تاثیری بر تخم آنها ندارند.

دستورالعمل این داروها را به دقت بخوانید تا بدانید، چه مدت باید دارو روی موهایتان باشد و چگونه باید موهایتان را بشویید.

بعد از آن که این دارو را به موهایتان زدید، 1 تا 2 روز موها را نشویید.

درمان بعدی، 9 تا 10 روز بعد از درمان اولی داده می شود.

اگر با این درمان ها بهبود نیافتید، به نزد پزشک روید تا داروی قوی تری برای شما تجویز کند.

 

شپش را از خانه دور کنید

گرچه شپش ها بر روی رختخواب زنده نمی مانند، اما بهتر است ملحفه های افرادی که موهایشان شپش زده است را مرتبا بشویید.

فردی که مورد هجوم شپش قرار گرفته، لباسی که دو روز پوشیده را باید با آب داغ بشوید.

اگر کودک دلبندتان با یک اسباب بازی خاص به خواب می رود، آن اسباب بازی را به مدت 20 دقیقه در خشک کن داغ قرار دهید. با این کار هر حشره ای از بین خواهد رفت.

علاوه بر درمان موضعی شپش سر، شانه زدن نیز بسیار مهم است. دندانه های شانه باعث بیرون کشیدن شپش ها و تخم آنها می شود

 

درمان های خانگی برای از بین بردن شپش سر

برخی والدین، مایونز را برای درمان شپش سر مفید می دانند، در حالی که سرکه و یا روغن درخت چای از بهترین مواد طبیعی برای درمان شپش سر می باشند.

در طول شب، سس مایونز را با استفاده از کلاه بر سر خود بگذارید. این سس شپش ها را از بین می برد.

از آنجایی که سرکه باعث رفع چسبندگی می گردد، می توانید تخم شپش ها را که به موی سر چسبیده اند با آن از بین ببرید.

در حالی که هیچ مدرک علمی برای این درمان های خانگی وجود ندارد، پزشکان اطفال معتقدند که این محصولات برای کودک ضرر ندارند. اما می گویند در درمان اولیه شپش، بهتر است از این درمان های خانگی استفاده نکنید.

 

خارش سر کودک

موهای خود را به خوبی شانه زنید

علاوه بر درمان موضعی شپش سر، شانه زدن نیز بسیار مهم است.

دندانه های شانه باعث بیرون کشیدن شپش ها و تخم آنها می شود.

اما شانه زدن، دقت و حوصله زیادی می خواهد تا شپش ها را از مو جدا کنیم.

اگر شما این کار را به درستی انجام دهید، ممکن است دیگر به شامپوی مخصوص برای از بین بردن شپش نیازی نداشته باشید.

به هر حال، بهتر است بعد از درمان با این شامپوها، موهای خود را شانه بزنید تا از هر حشره ای در امان مانید.

 

شپش سر در مدرسه

کودکی که دچار شپش سر شده است، تا درمان کامل نباید به مدرسه برود.

بعد از درمان، تخم های شپش مرده ممکن است در سر کودک باقی بماند و باید آنها را از سر کودک برداشت.

 

محافظت در برابر شپش سر

احتمال این که کودک شما هم دچار شپش سر شود، کم نیست.

هنگامی که کودکان موقع بازی سرهایشان را به می زنند و یا از کش و گیره های موی یکدیگر استفاده می کنند، باعث می شوند که موهایشان شپش بزند (از فرد آلوده منتقل شود).

هر روز مو و پوست سر کودکتان را بررسی کنید.

درمان به موقع، باعث جلوگیری از انتشار شپش به بقیه افراد خانواده می شود.

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان

ریزش مو

چهار شنبه 5 مهر 1391برچسب:, :: 15:11 :: نويسنده : مرتضی حسینی




فروتل
درباره وبلاگ

پوست،پوست صورت،روشن شدن پوست،پوست زیبا
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پوست و آدرس poost.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 50
بازدید کل : 65302
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

تماس با ما