پوست
پوست،پوست صورت،روشن شدن پوست،پوست زیبا

استرس با موهایتان چه می‌کند؟

 


می دانیم که استرس موجب آسیب های جسمی و روحی می شود و روی تمام اندام های ما از جمله پوست و مو، تاثیر می گذارد.

 


استرس و سلامت موها

یکی از نشانه های تعادل بدن، وجود موهای سالم است. زمانی که تندرست هستیم و از نظر روحی در وضعیت خوبی قرار داریم، به احتمال زیاد موهایمان نیز درخشان و شاداب به نظر می رسند. هنگامی که از نظر روحی در وضعیت نامطلوبی قرار می گیریم، یا به بعضی از بیماری ها مبتلا می شویم، موهایمان شادابی خود را از دست می دهند، شروع به ریزش می کنند و به دلیل فعالیت زیاد غدد چربی به سرعت چرب می شوند.

 

استرس می تواند سبب بروز مشکلات ناگهانی در پوست و مو شود و همین مشکلات نیز به خودی خود می توانند بر شدت استرس بیفزایند. با ما همراه شوید تا تاثیر استرس روی موها را بررسی کنیم.

 

استرس و ریزش موها

استرس در نوجوانان باعث ریزش موی سر می‌شود. قبلا ریزش مو در سنین 35 سالگی مشاهده می‌شد، اما این روزها سن دچار شدن به آن کاهش یافته و به حدود 16 سالگی رسیده است.

 

استرس‌های بسیار شدید باعث بروز نوعی ریزش مو به نام ریزش موی منطقه‌ای یا طاسی منطقه‌ای می‌شوند که در این مرحله، گلبول‌های سفید خون به فولیکول‌های مو حمله کرده و رشد مو را متوقف می‌نمایند و در طول چند هفته، موهایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند و رشدشان متوقف شده، شروع به ریزش می‌کنند. در پایان به صورت طاسی فرق سر نمایان می‌شود.

اتفاقاتی که انسان را تحت فشار شدید روحی قرار می‌دهند مانند مرگ عزیزان، روند سفید شدن مو را تسریع می‌کند، به شرطی که فرد از لحاظ ژنتیکی هم زمینه آن را داشته باشد

 

بنابراین برای پیدا کردن علت ریزش مو باید اندکی به عقب برگردیم تا ببینیم که آیا در سه تا شش ماه یا حتی تا نه ماه قبل از ریزش مو، اتفاقی رخ داده است که بتوان ریزش مو را به آن نسبت داد.

 

از دیگر عوامل موثر در این نوع ریزش مو می توان به تب یا عفونت شدید، اعمال جراحی مهم، آلودگی هوا ورژیم های غذایی نامناسب به ویژه رژیم کم پروتئین و استفاده از بعضی داروها مانند قرص های جلوگیری از بارداری و بعضی داروهای ضدافسردگی اشاره کرد.

 

شاد بودن و شاد زندگی کردن که یکی از رازهای افزایش عمر است مانع از ریزش مو می‌شود.

اگر ریزش مو به دلیل بیماری نباشد، زنان و مردان می‌توانند با دور کردن فشارهای روحی و شاد بودن، از ریزش موی خود جلوگیری کنند.

 

سفیدی مو

استرس و سفید شدن موها

علت اصلی سفید شدن مو ژنتیکی است. برخی این باور غلط را دارند که موهایی که زود سفید می‌شود، دیگر نمی‌ریزند، در صورتی که این گونه نیست.

برخی افراد موهای ضخیم و پرپشتی دارند که به صورت ژنتیکی نمی‌ریزد، اما اینکه هرکس موی پرپشت دارد، حتماً مویش زودتر سفید می‌شود، یا اگر سفید شد، نمی‌ریزد، باور غلطی است.

 

استرس یکی از عوامل مهم سفید شدن مو می باشد. اتفاقاتی که انسان را تحت فشار شدید روحی قرار می‌دهند مانند مرگ عزیزان، روند سفید شدن مو را تسریع می‌کند، به شرطی که فرد از لحاظ ژنتیکی هم زمینه آن را داشته باشد.

 

متخصصان با دلایل علمی نشان دادند که استرس می‌تواند موجب تغییر رنگ موها و سفید شدن آنها شود.

این متخصصان در دانشگاه کارولینای شمالی دریافته‌اند که چطور هورمون استرس موسوم به آدرنالین موجب بروز آسیب‌هایی به بدن شود که حاصل آن ابتلا به برخی از سرطان‌های خطرناک و یا حتی سفید شدن موها است.

هورمون آدرنالین در دوره‌های کوتاه‌مدت استرس برای بدن مفید است، چون آن را برای مبارزه یا فرار آماده می‌کند، اما وقتی این استرس‌ها دائما وجود داشته باشند و ادامه پیدا کنند، به تدریج به مولکول وراثتی DNA که اصلی‌ترین جزء از وجود انسان و سایر موجودات زنده است، آسیب وارد می‌کند.

فرآوری : زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان

ریزش مو

سه شنبه 18 مهر 1391برچسب:, :: 20:9 :: نويسنده : مرتضی حسینی

4 درمان خانگی برای ریزش مو

 


ریزش مو همواره یکی از مشکلاتی است که اکثر افراد با آن سروکار دارند. با ریزش مو زیبایی انسان تحت تاثیر قرار می گیرد و ممکن است علاوه بر جسم، مشکلات روحی را برای فرد به دنبال داشته باشد.

 


ریزش مو

اگر عوامل محیطی ریزش مو مانند استرس و رژیم غذایی نامناسب را پیدا کنیم،‌ می توانیم با برنامه ریزی درست و با رعایت دستورالعمل های زیر از ریزش مو جلوگیری کنیم.

 

1- روغن زیتون : استفاده از روغن زیتون برای مو علاوه بر شفاف کردن موها، به رشد موهای جدید هم کمک بسیار زیادی می کند.

 

سعی کنید قبل از خواب مقداری روغن زیتون به موهای خود بمالید و آن را با پارچه ای (مثل روسری) بپوشانید و بخوابید. فردا صبح موهای خود را بشویید .

 

اگر چند بار این کار را تکرار کنید، رشد موهای جدید را در سرتان احساس می کنید .

 

یونانیان قدیم از این روش به عنوان درمان طبیعی ریزش موهای خود استفاده می کردند . این کار سبب حذف باکتری ها از فولیکول های مو می شود که در نهایت منجر به رشد موهای فرد می شود .

هرگز از آب داغ برای شستن تخم مرغ از روی سر خود استفاده نکنید، زیرا در این صورت زرده تخم مرغ بلافاصله سفت می شود

 

 

2- روغن بذر کتان :

این روغن را برای مدت 5 دقیقه بر روی سر خود به صورت حرکات دایره ای شکل بمالید. بعد از مالیدن اجازه دهید تا روغن برای مدت 30 دقیقه بر روی موهایتان بماند.

 

روغن بذر کتان سبب تحریک فولیکول های مو می شود و با افزایش گردش خون در پوست سر، شرایط را برای رشد موها فراهم می کند. روغن این گیاه سرشار از ویتامین است که به ترمیم پوست سر هم کمک می کند.

 

3- تخم مرغ : زرده تخم مرغ را از سفیده آن جدا کنید و آن را بر روی پوست سر خود بمالید. اجازه دهید زرده تخم مرغ برای مدت 20 دقیقه روی سرتان بماند. سپس سر خود را با آب سرد شستشو دهید. هرگز از آب داغ برای شستن تخم مرغ از روی سر خود استفاده نکنید، زیرا در این صورت زرده تخم مرغ بلافاصله سفت می شود.

 

استفاده از تخم مرغ  برای مو، درمانی عالی برای موهای نازک است، زیرا این مواد مغذی سریعا جذب فولیکول های مو می شود و سبب رشد موها می شود و از ریزش موها جلوگیری می کند .

 

4- سرکه سیب : نصف فنجان آب گرم را با نصف فنجان سرکه سیب ترکیب کنید و با آن موهای خود را شستشو دهید.

سعی کنید پس از شامپو زدن موهای خود را با سرکه شستشو دهید. همچنین می توانید هنگام آب کشی موهای خود، از سرکه استفاده کنید.

 

سرکه سبب بازگرداندن سلامتی  موها می شود و از شکنندگی موها جلوگیری می کند. همچنین با افزایش گردش خون در مویرگ ها، به رشد موها کمک می کند.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان

 

ریزش مو
دو شنبه 17 مهر 1391برچسب:, :: 12:27 :: نويسنده : مرتضی حسینی

دانستنی هایی درباره مو

 

تحقیقات اخیر محققان نشان داده است كه هشت نوع متفاوت مو در میان مردم سراسر جهان وجود دارد كه این هشت نوع بر حسب شكل مو و نازك و ضخیمی موها متفاوت است. ولی در كل می‌توان انواع و اقسام موها را در سه دسته (صاف، مجعد و فر) تقسیم نمود.

ساختار مو همانند ناخن‌ها از جنس كراتین است و دلیل تمامی تفاوت‌ها در شكل و رنگ آن، وراثت است...

روی پوست سر به طور طبیعی بین 100 تا 150 هزار پیاز مو وجود دارد. این پیازها چند میلی‌متر پایین‌تر از سطح پوست درون حفره‌هایی قرار گرفته‌اند. موها به طور معمول ماهانه بین 0.7 تا دو سانتی‌متر رشد می‌كنند. از میان موها نیز موهای صاف بیشترین و موهای فر كمترین میزان رشد را دارند. طول عمر یك موی مردانه بین دو تا چهار سال است در حالی كه طول عمر موهای زنانه بین چهار تا هفت سال است.

این امر ثابت می‌كند كه یك مرد در مقایسه با یك زن در طول چهار سال نمی‌تواند موهای بلندتری داشته باشد. به عبارت دیگر موی مردانی كه در ماه یك سانتی‌متر رشد می‌كند و طول عمری دوساله دارد هرگز از 24 سانتی‌متر بلندتر نمی‌شود اما خانمی كه ماهانه موی او 1.5سانتی‌متر رشد می‌كند و طول عمری هفت ساله دارد می‌تواند تا یك متر و 26 سانتی‌متر رشد كند.

به گفته پزشكان همیشه 10 تا 15 درصد موهای ما آماده ریزش هستند. آنها طی ماه‌ها رشد می‌كنند، رشدشان متوقف می‌شود و چند هفته می‌ریزند و جای آنها موهای جدید شروع به رشد می‌كند. در هنگام تولد روی هر سانتی‌متر مكعب از پوست سر یك نوزاد 1000 فولیكول مو وجود دارد اما از میزان آن به مرور زمان كاسته می‌شود تا آنكه به 500 عدد بین سن 30 تا 50 سالگی برسد. درون حفره‌ای كه پیاز مو وجود دارد رگ‌های خونی نیز وجود دارد تا اكسیژن، مواد غذایی و كراتینوكیت را به سلول‌های سازننده كراتین برساند. در این قسمت ملانوسیت‌ها هم قرار گرفته‌اند تا به مو رنگ بدهند. بالاتر از حفره پیاز مو كه در لایه درم پوست قرار گرفته، در لایه اپیدرم غده‌های چربی واقع شده‌اند كه سبوم ترشح كرده و به این ترتیب هم موها را روغن‌كاری می‌كنند و هم از لایه اپیدرم در برابر میكروب‌ها و آلودگی‌ها مراقبت می‌كنند. تنها بخش‌هایی كه زیر لایه اپیدرم قرار گرفته‌اند زنده‌اند و موهایی كه از اپیدرم می‌گذرند در واقع مرده‌اند و شما می‌توانید به راحتی آنها را ببرید.

شكل مو (صاف، مجعد و فر) بستگی به شكل فولیكول یا حفره‌ای دارد كه پیاز مو در آن قرار گرفته است. یك فولیكول گرد، صاف یا به شكل ویرگول سبب به وجود آمدن موهای فر یا صاف‌تر می‌شود.

شكل به تناسب محیط

شكل فولیكول مو و به طبع شكل و فرم مو امری وراثتی است. در حقیقت وقتی موی فر یا مجعد می‌شود به این دلیل است كه میزان كراتین ساخته شده در بخشی بیشتر و در بخشی كمتر بوده و به همین علت بخش بیشتر روی قسمت كمتر فشار آورده و آن را زخم می‌كند.

برخی دانشمندان معتقدند به جز عوامل ژنتیكی و وراثتی، آب و هوا نیز در این میان نقش دارد.
به طور معمول افرادی كه در مناطق گرم زندگی می‌كنند كه آفتاب تابش زیادی دارد، موهای مجعد یا كاملا فری دارند. به طور مثال در آفریقا به دلیل تابش زیاد خورشید مردم موهای كاملا فری دارند كه به موازات پوست سر رشد می‌كند و اجازه نمی‌دهد نور آفتاب به طور مستقیم به پوست سر بتابد و مغز را داغ كند. در عوض در مناطق سردسیر مردم موهای صافی دارند. این نوع موها هوا را درون خود نگاه می‌دارند و سبب گرم شدن پوست سر می‌شوند.

هم‌اكنون پیشرفت تكنولوژی سبب شده شما بتوانید موهایتان را به همان شكلی كه می‌خواهید صاف، مجعد یا فر درآورید. البته توجه داشته باشید كه تغییر دادن فرم مو گاهی سبب ریزش مو و افسوس دایمی شما خواهد شد.

نویسنده: الهه جوانپور


یک شنبه 16 مهر 1391برچسب:, :: 12:42 :: نويسنده : مرتضی حسینی

بعد از کاشت مو چه باید کرد؟

 


غیر از کسب اطلاعات کافی برای کاشت مو و یافتن پزشک متخصص ماهر در این زمینه، مراقبت پس از این عمل نیز بسیار مهم می باشد. سعی کنید با رعایت نکات زیر، به تسریع روند بهبودی خود کمک کنید.

 


کاشت مو

1- عمل کاشت مو حدود 4 الی 8 ساعت طول می کشد. اگرچه گفته می شود فردای روز عمل می توانید به کارهای روزمره خود بپردازید، اما سعی کنید حدود 3 الی 5 روز بعد از عمل، استراحت کنید تا شرایط بهتری را برای کار کردن داشته باشید.

 

2- اگرچه ممکن است در طول عمل کاشت مو بیهوش نباشید، ولی به دلیل تزریق داروهای مسکن هیچ گونه احساس دردی نخواهید داشت. بنابراین سعی کنید کسی را به عنوان همراه خود بیاورید تا هنگام مرخص شدن از بیمارستان، شما را تا خانه همراهی کند.

 

3- سعی کنید روزهای اول بعد از عمل کاشت مو، سر خود را به دیگران نشان ندهید، زیرا روزهای اول به دلیل اینکه موهای پیوند خورده با سر با مقداری خون خشک شده همراهند، ممکن است باعث چندش دیگران شوند. در این حالت ممکن است به علت قضاوت عجولانه اطرافیان، شما روحیه خود را  از دست بدهید .

 

4- روزهای اول بعد از عمل، زمانی که سر خود را روی بالش می گذارید، خیلی احتیاط کنید، زیرا روزهای اول تماس سر با بالش، امکان ریزش فولیکول های مو وجود دارد. اگر ریزش غیر طبیعی را در موهای خود مشاهده کردید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید .

از تعریق سر جلوگیری کنید. تعریق در این شرایط سبب بروز عفونت در پیوند موهای شما می شود

 

5- روزهای اول بعد از عمل نباید موها را شست. گاهی اوقات ریزش فولیکول های مو در اثر تماس و لمس معمولی نیز رخ می دهد.

 

6- اگر فردی هستید که از کلاه و روسری استفاده می کنید، باید بدانید که اینها روند بهبودی را کند می کنند و سبب آسیب فولیکول های مو می شوند. اگر مجبور هستید کلاه بگذارید، باید منفذی برای خروج حرارت از سر داشته باشد.

 

7- سعی کنید روزهای اول هرگز در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرید، زیرا سبب آسیب گرافت های مو می شود و زمان بهبودی کاهش می یابد.

 

8- از هرگونه تعریق سر جلوگیری کنید. تعریق در این شرایط سبب بروز عفونت در پیوند موهای شما می شود. رعایت این نکته برای کسانی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند و یا ورزشکار هستند، بسیار ضروری است .

 

9- بعد از اینکه پزشک متخصص اجازه استفاده از آب را داد، حتما برای جلوگیری از تعریق و بروز عفونت، موهای خود را با صابون ملایم و آب بشویید.

 

10- استرس نداشته باشید و نگرانی را  از خود دور کنید. روزهای اول، به دلیل وجود زخم بر روی سر، خیلی از افراد با خود فکر می کنند، مبادا تا آخر عمر سرشان با این شکل باقی بماند. ولی در خیلی از افراد این طور نیست و بهبودی حاصل می شود .

 

11- به سرتان فرصت دهید تا خودش را ترمیم کند و درباره نتایج عمل کاشت مو، عجولانه قضاوت نکنید.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان

ریزش مو

شنبه 15 مهر 1391برچسب:, :: 11:20 :: نويسنده : مرتضی حسینی

مو فرفري ها بخوانند

 


داشتن موهاي فر خوبي و بدي‌هاي زيادي دارد. اگر بدانيد آن‌ها را چگونه حالت دهيد، همه حسرت موهاي‌تان را خواهند خورد و اگر ندانيد، هميشه موهايي وز و نامرتب خواهيد داشت.

 


موهاي فر

كساني كه موهاي فر دارند، معمولا با مشكلاتي چون خشكي موها، وز و شكنندگي آن مواجه مي‌شوند. علاوه بر اين براي زيبا به‌نظر رسيدن موهاي فر مراقبت‌هاي خاصي نياز است، در حالي‌كه بيشتر محصولاتي كه براي اين نوع مو در بازار وجود دارد،  براي مصرف طولاني مدت اثر خوبي روي موها نخواهد داشت، در واقع موهاي فر نسبت به ديگر انواع مو، بسيار آسيب‌پذيرتر و ضعيف‌تر است و در عين حال محصولات حالت‌دهنده آن نيز وضعيت را مشكل‌تر هم مي‌كنند.

 

به همين دليل براي جلوگيري از آسيب بيشتر، استفاده از تكنيك‌هاي طبيعي براي حالت‌دادن و مراقبت مي‌تواند بسيار موثر و مفيد باشد تا بتوان فر طبيعي موها را در بهترين حالت نگه داشت و آسيب كمتري هم به آن وارد كرد.

 

اگر موهاي‌تان كدر و مات است، راه درخشان ‌كردن...

اگر دقت كنيد بيشتر كساني كه موهاي‌شان به‌طور طبيعي فر است، جلوه و درخشندگي موهاي‌شان كمتر از كساني است كه موهاي صاف دارند.

براي درخشنده‌ كردن موهاي فر، مرطوب‌كردن آن‌ها با كرم‌هاي آبرسان بسيار موثر است.

همچنين مي‌توانيد پوست كف‌ سر و موها را با مقدار نسبتا زيادي از يك نوع روغن تصفيه شده مثل روغن كنجد يا بادام ماساژ دهيد.

بهتر است بعد از اين‌كه به موها روغن زديد، آن‌ها را با يك حوله گرم بپوشانيد و اجازه دهيد حدود يك ساعت روغن روي موها باقي بماند. بعد حوله را از روي سر برداريد.

در اين مرحله استفاده از گل سرشور مي‌تواند بسيار موثر باشد. كافي است مقداري از آن را به حالت خمير درآوريد و به موها بماليد. بعد چند دقيقه موها را با آب ولرم و شامپو بشوييد.

بعد موها را كمي با حوله خشك كنيد و در آخر مقدار خيلي كمي از همان روغن قبلي را روي موهاي مرطوب‌تان بماليد و اجازه دهيد موها به‌طور طبيعي خشك شوند. اين كارها موجب مي‌شوند فر طبيعي موهاي شما درخشان‌تر و زيباتر به‌نظر برسند.

استفاده از روغن زيتون بهترين راه‌حل براي رهايي از موخوره است

 

درماني براي شكنندگي موها

موهايي كه فر طبيعي دارند، خيلي مستعد شكننده‌شدن هستند، گاهي با يك شانه ساده تعداد زيادي از موها مي‌شكنند. به همين دليل اين نوع موها براي سالم ماندن نياز به مكمل پروتئين دارند تا بتوانند خود را ترميم كنند. كانديشنرهاي مو (نرم‌كننده) كه از مواد طبيعي تشكيل شده باشند، مي‌توانند اين مشكل را تا حدي برطرف كنند.

بهترين كار اين است كه خودتان در منزل و با استفاده از مواد طبيعي و تازه چنين كانديشنري تهيه كنيد. كافي است تخم مرغ و سس مايونز را به نسبت يك به دو با هم مخلوط كنيد و حسابي به هم بزنيد تا كاملا يكنواخت شود. حال اين كانديشنر طبيعي را روي موهاي‌تان بماليد و روي سر را با يك كلاه بپوشانيد تا مواد بهتر جذب ساقه موها شوند. اين مخلوط بايد حدود 30 تا 45 دقيقه روي موها بماند و بعد موها را آب ‌بكشيد. اين كانديشنر مو همچون درماني موثر به ترميم موها كمك مي‌كند و موجب مي‌شود موها نرم و درخشان شوند.

 

يك دستورالعمل عجيب و غريب

يكي ديگر از مشكلات رايج موهاي فر، موخوره است. استفاده از روغن زيتون بهترين راه‌حل براي رهايي از اين موخوره‌هاست.

تمام كاري كه شما بايد انجام دهيد، اين است كه موها و پوست كف سر را به روغن زيتون آغشته كنيد و ماساژ دهيد. بعد با يك حوله گرم روي موهاي‌تان را بپوشانيد. حتي مي‌توانيد حوله را در آب داغ بيندازيد تا كاملا داغ شود. بعد با اين حوله موهاي‌تان را بپوشانيد تا موها كاملا آبرساني شوند. اجازه دهيد حوله حدود دو ساعت روي سرتان باشد. بعد با ماست موها را بشوييد (اگر موهايي چرب داريد با آبدوغ بشوييد). بعد موها را آب بكشيد. پيشنهاد مي‌كنيم يك روز بعد موها را شامپو كنيد.

اين دستورالعمل را هفته‌اي يك‌بار، براي 3 تا 4 هفته ادامه دهيد تا اثر فوق‌العاده آن را ببينيد.

 

چگونه صبح‌ها موها را حالت دهيد

يكي از مشكلات موهاي فر اين است كه هميشه بعد از حمام زيباست، ولي بعد از يك شب خوابيدن حالت خود را از دست مي‌دهد و ژوليده و درهم ريخته به‌نظر مي‌رسد. شما مي‌توانيد شب حمام برويد، ‌موهاي‌تان را آن‌گونه كه دوست داريد با محصولات مخصوص موهاي فر حالت دهيد و صبح فقط كمي به آن‌ها آب بپاشيد تا مواد حالت‌دهنده دوباره فعال شوند و موها، حالت خود را بازيابند.

مخلوط شير و عسل مي‌تواند به خوبي موها و پوست كف‌سر را تغذيه كند و مواد مغذي درون شير و عسل روي بافت موها و صاف‌شدن آن‌ها تاثير فوق‌العاده‌اي دارد

 

راه‌هايي براي صاف‌كردن طبيعي موها

شير نارگيل به دليل اثر ابريشمي كه به موها مي‌دهد شهرت دارد. استفاده مرتب از آن مي‌تواند جنس موهاي شما را بهبود دهد تا هم حالت‌پذيرتر و هم نرم‌تر شود، اما مي‌توانيد از آن به‌گونه‌اي استفاده كنيد كه اثرش را بيشتر هم كنيد. كافي است يك ليوان شير نارگيل را با دو قاشق غذاخوري آبليمو (تقريبا يك عدد ليموترش) مخلوط كنيد و سپس اين مخلوط را در يخچال بگذاريد تا كاملا سرد شود.

وقتي دماي مخلوط پايين آمد و سرد شد، تقريبا حالت كرمي شكل پيدا مي‌كند. اين مخلوط كرمي را به موهاي‌تان بماليد و بعد با حوله‌اي كه قبلا در آب داغ گذاشته بوديد، موها و سر را بپوشانيد. بعد از مدتي موها را آب بكشيد و با شامپو بشوييد. اين كار را حدود 3 هفته ادامه دهيد تا شاهد باشيد چگونه موهاي‌تان نرم و ابريشمي و درخشان مي‌شود.

 

روغني كه به خوبي در موها نفوذ مي‌كند

خشكي موهاي فر را با روغن جوجوبا هم مي‌توان تا حدي درمان كرد. اين نوع روغن در بسياري از شامپو‌ها وجود دارد و علاوه بر اين مي‌توانيد به‌صورت خالص نيز آن‌را تهيه كرده و مصرف كنيد. در حقيقت روغن جوجوبا مي‌تواند به خوبي در ساقه موها نفوذ كند و آب آن‌ها را تامين كند. تنها كافي است پوست كف سر و خود موها را با اين روغن ماساژ دهيد. البته پيشنهاد مي‌كنيم فر موها را نيز با همين روغن حالت دهيد تا ببينيد چگونه موهاي‌تان بهتر از هميشه حالت مي‌گيرد.

 

راهي براي تقويت موهاي فر

موهاي فر نسبت به ديگر انواع موها، بسيار ضعيف‌تر هستند، بنابراين نياز به مراقبت بيشتري دارند. مخلوط شير و عسل مي‌تواند به خوبي موها و پوست كف‌سر را تغذيه كند، ‌در واقع مواد مغذي درون شير و عسل روي بافت موها و صاف‌شدن آن‌ها تاثير فوق‌العاده‌اي دارد.

كافي است يك فنجان شير را با يك قاشق غذاخوري عسل مخلوط كنيد. بعد چند توت‌فرنگي له شده را به آن‌ها اضافه كنيد و سپس اين مخلوط را به موهاي‌تان بماليد. اجازه دهيد اين مخلوط حدود دو ساعت روي موها باقي بماند و سپس موها را شامپو كنيد. مي‌بينيد كه چگونه موهاي‌تان صاف و نرم و ابريشمي مي‌شود.

بخش سلامت تبيان

مدل مو

پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:, :: 13:21 :: نويسنده : مرتضی حسینی

5 نکته برای شستشوی موی کودکان

 


قبل از حمام کردن کودک و شامپو زدن به سر او، موهای او را با دقت شانه بزنید. شانه زدن مو قبل از حمام کردن، شامپو زدن به موها را آسان تر و راحت تر می کند.

 


حمام کردن کودک

کودکان به دلیل داشتن پوست و موهایی حساس، مراقبت های خاصی را می طلبند.

 

مراقبت از موی کودکان همانند روش های مراقبت از موی بزرگسالان نمی باشد. صابون و شامپویی که بزرگسالان استفاده می کنند، ممکن است به پوست و موی کودکان آسیب بزند و آنها را تحریک کند و یا منجر به خشکی پوست و مو و ایجاد حساسیت های پوستی در کودک شود.

 

همچنین شامپوهای بزرگسالان به دلیل داشتن نوعی مواد شیمیایی خاص می تواند باعث سوزش چشم در کودکان شود.

 

والدین عزیز می توانند با انجام کارهای زیر، گام های موثری در بهبود مراقبت از موهای کودکان خویش بردارند:

 

1- قبل از حمام کردن کودک و شامپو زدن به سر او، موهای او را با دقت شانه بزنید. شانه زدن مو قبل از حمام کردن نه تنها شامپو زدن به موها را آسان تر و راحت تر می کند ، بلکه از شکسته شدن و خرد شدن موها هنگام شانه کردن موهای خیس بعد از استحمام، جلوگیری می کند.

 

2- قبل از شامپو زدن موهای کودک خود، مقداری آب را با شامپو ترکیب کنید. این کار سبب کاهش اثر سولفات شامپو می شود. سولفات شامپو منجر به سوزش چشم ها حین شامپو زدن می شود.

والدین باید بدانند که کودکان نوپا را باید سه بار در هفته به حمام ببرند و موهای آنها را بشویند و در زمانی که کودکان به سن مدرسه می رسند (6 تا 7 سالگی) هر دو روز یک بار، موهای آنها را بشویند.

اگر می خواهید موهای کودک خود را با سشوار خشک کنید، حتما از باد ملایم (نه سرد و نه داغ) سشوار استفاده کنید

 

3- اگر موهای کودک شما خشک است و بعداز حمام به سختی شانه می شود، می توانید از نرم کننده های مخصوص کودکان استفاده کنید. نرم کننده ها این امکان را به موها می دهند که به راحتی موها شانه شوند.

 

4- بعد از حمام کردن کودک، موهای او را شانه کنید. سعی کنید از شانه هایی استفاده کنید که فاصله بین دندانه های آن زیاد باشد. فاصله کم بین دندانه های شانه سبب می شود موها حین شانه کردن شکسته و خرد شوند .

 

5- اگر می خواهید موهای کودک خود را با سشوار خشک کنید، حتما از باد ملایم (نه سرد و نه داغ) سشوار استفاده کنید. باد گرم سشوار منجر به خشک شدن موهای سر کودک می شود و تخریب موهای سر را تسریع می کند. همچنین با توجه به حساس بودن پوست و موی کودکان، به راحتی مو و پوست آنها توسط باد گرم سشوار می سوزد.

 

شامپو بچه

چند توصیه

- کودکان معمولا علاقه دارند که در وان حمام، آب‌بازی کنند. زمانی به موهای کودک خود شامپو بزنید که بازی کودک تمام شده باشد.

در صورتی که موهای کودک شامپو زده شود و در آب کف دار مشغول بازی شود، ممکن است حساسیت های پوستی در او ایجاد شود.

 

- برای شانه کردن موهای خیس کودک در حمام، ابتدا قسمت پایین موها را شانه کنید و سپس به قسمت های بالایی موها بروید. این کار سبب کاهش آسیب موها می شود.

 

- برای شامپو کردن موی سر کودکان حتما از شامپو بچه استفاده کنید، زیرا باعث سوزش چشم کودک نمی شود.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان

ریزش مو

سه شنبه 11 مهر 1391برچسب:, :: 17:47 :: نويسنده : مرتضی حسینی

ريزش موي كودكان جدي است

 


ريزش مو تنها مشكل بزرگسالان نمي باشد، بلكه در صدي از كودكان هم به ريزش مو دچار مي شوند. ريزش مو در كودكان مي تواند خطرناك باشد و مي توان با تشخيص مناسب، به درمان آن بپردازيم.

 


ريزش مو

در بسياري از كودكاني كه از ريزش مو رنج مي برند عوامل زير بايد بررسي شود. پزشك متخصص اطفال و پزشك متخصص پوست و مو بايد بتوانند موارد زير را تشخيص دهد و درمان مناسب را تجويز كند.

عوامل ريزش مو در كودكان عبارتند از :

 

1- كچلي قارچي سر

كچلي قارچي سر معمولا به علت عفونت قارچي در سر پديد مي آيد. اين عفونت قارچي در كودكان ديده مي شود و به صورت تكه هاي كم مو در سر كودك ايجاد مي شود. اين تكه ها معمولا بيضي يا گرد است.

موها در سطح پوست شكسته شده و شبيه نقطه هاي سياه بر روي پوست سر ايجاد مي شود.

اگر پزشك به اين نوع ريزش مو در كودك مشكوك شود، آزمايش هاي ميكروسكوپي تجويز مي كند تا به تشخيص خود مطمئن شود.

درمان در اين نوع با مصرف خوراكي داروي ضد قارچ مي باشد. همچنين كودك مبتلا بايد از شامپو هاي مخصوص ضد قارچ استفاده كند تا قارچ هاي سطح سرش كاهش يابند.

به دليل اينكه اين بيماري مسري است، كودك بايد بسيار مراقب باشد تا وسايلي كه با سرش در تماس است مانند برس سر،  بالش، كلاه و ... را به ديگران قرض ندهد.

همچنين بيشتر مراقب كودك باشيد تا بيماري را به ساير افراد (مخصوصا در مدرسه) انتقال ندهد.

 

2- كچلي منطقه اي

اين نوع ريزش مو غير قابل سرايت به ديگران است و معمولا به دليل حمله سيستم ايمني بدن به فوليكول هاي مو مي باشد. خصوصيت بارز اين نوع ريزش مو در كودكان اين است كه به طور ناگهاني، منطقه اي از سر (منطقه اي به شكل گرد و يا بيضي) دچار ريزش مو مي شود.

اين قسمت ها نرم و صاف هستند و همراه با پوسته ريزي و شكسته شدن موها نمي باشد.

حدود 25 درصد اين كودكان داراي ناخن هاي شيار شيار هستند.

اگرچه هيچ درماني براي اين بيماري وجود ندارد، ولي برخي روش ها سبب كنترل اين بيماري در برخي كودكان مي شود.

بعضي از آنها در طول يك سال، موهاي از دست رفته شان بر مي گردد، اگرچه رشد دوباره، غير قابل پيش بيني است و ممكن است دوباره موهاي خود را از دست بدهند.

بيماري حدود 5 درصد اين كودكان پيشرفت كرده و تمام موهاي سر خود را از دست مي دهند و بعضي از آنها حتي تمامي موهاي بدن خود را از دست مي دهند.

براي مبتلاياني كه كم سن هستند، پمادهايي تجويز مي شود كه بر روي مناطق كچل شده بزنند.

به دليل اينكه كچلي قارچي مسري است، كودك بايد بسيار مراقب باشد تا وسايلي كه با سرش در تماس است مانند برس سر، بالش، كلاه و ... را به ديگران قرض ندهد

 

3- ريزش مو ناشي از كشيدن و چرخاندن موها

ريزش مو در اين  كودكان به صورت تكه تكه و موهاي شكسته شده با طول هاي متفاوت است و كچلي ها معمولا در سمت دست غالب كودك ديده مي شود.

اين حالت ممكن است به دليل اين باشد كه كودك در معرض استرس هاي زيادي قرار دارد. استرس هايي مانند طلاق والدين، از دست دادن والدين و يا پدر بزرگ و مادربزرگ، به دنيا آمدن خواهر و برادر ديگر  .

اگر متوجه اين نوع ريزش مو در كودك خود شديد، سعي نكنيد او را سرزنش كنيد، زيرا سرزنش سودمند نيست، بلكه علت دقيق استرس كودك را تشخيص داده و نسبت به رفع آن اقدام كنيد.

 

4- ريزش مو ناشي از استرس شديد

نوع ديگري از ريزش مو در كودك وجود دارد كه به دليل استرس شديد و ناگهاني مي باشد مانند تب شديد، جراحي، تحت بيهوشي عمومي، مرگ فردي كه بسيار مورد علاقه است.

آسيب هاي جدي و شديد استفاده از داروهاي خاص كه اين موارد ممكن است منجر به توقف رشد طبيعي موهاي كودك شود و با توقف رشد فوليكول هاي مو وارد مرحله استراحت و عدم رشد مي شوند. بين 6 تا 16 هفته بعد موها مي ريزند و كودك به طور جزئي يا كامل كچل مي شود.

براي اين نوع از ريزش مو، روش تشخيصي و راه درماني وجود ندارد. البته ممكن است با به پايان رسيدن شرايط بحراني، رشد موها طي شش ماه يا يك سال آينده برگردد.

 

5- كمبودهاي تغذيه اي

خيلي شايع نمي باشد و كمبودهاي مواد مغذي مانند برخي ويتامين ها و روي علت اصلي آن مي باشد.

 

6- مشكلات غدد درون ريز

علت ريزش مو در برخي كودكان به دليل كم كاري تيروئيد مي باشد. ممكن است فعاليت تيروئيد در برخي كودكان كم باشد و هورمون هاي لازم براي تنظيم متابوليسم را نسازد. تشخيص اين كم كاري، توسط آزمايش خون انجام مي گيرد.

زهره لطيفي

بخش سلامت تبيان

مدل مو

یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: 11:38 :: نويسنده : مرتضی حسینی

صاف كردن موهاي فر با كراتين

 


در بسياري از روش هاي معمول و رايج امروزي كه توسط آنها مي توان موها را صاف كرد، ماده اصلي كراتين مي باشد. كراتين نوعي پروتئين است كه در موها به صورت طبيعي وجود دارد.

 

 


صاف كردن يا كراتينه كرن موها

در روش كراتينه كردن مو، كراتين وارد فضاهاي خالي كوتيكول مو مي شود و آن را پر مي كند. به وجود آمدن اين فضاهاي خالي سبب خشكي و شكنندگي موها مي شود.

 

كراتين با مقدار معيني فرمالدييد مخلوط شده و مورد استفاده قرار مي گيرد. فرمالدييد سبب نگه داشتن مولكول هاي كراتين در كنار همديگر مي شود و مي تواند به صاف شدن موها كمك كند.

 

كراتين بر روي موهاي فر يا وز ماليده مي شود و با كشيدن سشوار داغ، جذب مو مي شود.

 

صاف كردن مو با كراتين، دو تا دو ماه و نيم دوام دارد. كراتينه كردن حدود يك ساعت و نيم يا بيشتر طول مي كشد. مدت زمان اين كار بستگي به بلندي موهاي فرد دارد.

 

عمل كراتينه كردن براي موهاي رنگ شده و دكلره نيز مي تواند انجام شود. برخي از متخصصين پيشنهاد مي كنند كه كراتينه كردن مو بعد از رنگ كردن انجام شود تا نتيجه بهتري داشته باشد.

 

مراقبت از موهاي كراتينه شده

- براي تاثيرگذاري بيشتر عمل كراتينه، موهاي خود را 3 تا 4 روز پس از كراتينه كردن نشوييد.

- از شامپوهايي كه حاوي سولفات سديم هستند، نبايد براي موهاي كراتينه شده استفاده كرد.

براي جذب كامل كراتين، از سشوار داغ استفاده مي شود. اين كار سبب آسيب مو و شكنندگي آن مي شود كه نهايتا منجر به ريزش مو مي گردد

 

چه افرادي مي توانند موهاي خود را كراتينه كنند؟

- پزشك ممكن است براي افرادي كه پوسته سر ملتهب دارند، مانند بيماري درماتيت سبورئيك (درماتيت شوره اي) ويا بيماري پسوريازيس، كراتينه را توصيه كند.

- بهترين افراد براي كراتينه كردن مو، افراد داراي موهاي مجعد و فر هستند كه در آب و هواي مرطوب زندگي مي كنند.

 

عوارض كراتينه كردن

- احساس سوزش در چشم ها، بيني و گلو

- مشكلات تنفسي (احساس تنگي نفس)

- گاهي ريزش مو بعد از كراتينه كردن

- براي جذب كامل كراتين، از سشوار داغ استفاده مي شود. اين كار سبب آسيب مو و شكنندگي آن مي شود كه نهايتا منجر به ريزش مو مي گردد. ممكن است با چند بار كراتينه كردن مو، سلول هاي مو براي هميشه آسيب ببينند و دچار ريزش دائمي شوند.

 

اطلاعاتي درباره فرمالدييد

يكي از موادي كه به سرطان زايي مشكوك است فرمالدئيد مي باشد. فرمالدئيد ماده شيميايي بي رنگي است كه داراي بوي تيز و تند و تحريك كننده است.

قرار گرفتن در معرض فرمالدئيد براي سلامتي مشكلاتي ايجادمي كند، مثل تب، ضعف عمومي، آبريزش بيني، گلودرد، سردرد، خارش و ناراحتي چشم ها.

ميزان فرمالدئيد مورد استفاده در محصولات كراتينه كردن موها، بستگي به جنس محصول دارد. به طور كلي استفاده از فرمالدئيد كمتر از 2 درصد مشكل زا نمي باشد. اما در بسياري از محصولاتي كه براي كراتينه مو به كار مي رود (حتي مارك هاي بسيار معروف) درصدهاي بسيار بيشتري گزارش شده است، حتي تا 12 درصد كه براي سلامتي بسيار خطرناك است.

 

عوارض فرمالدييد

- كاهش حس بويايي

- افزايش احتمال ابتلا به بيماري هاي سيستم تنفسي فوقاني

- سوزش يا درد گلو

- ايجاد ناراحتي در مسير تنفسي

- سرفه

- درد قفسه سينه

- حساسيت پوستي و ناراحتي هاي پوستي

 

عوارض چشمي فرمالدئيد

فرمالدئيد و مشتقات آن گاز سمي توليد مي كنند كه مي تواند در زمان كوتاهي منجر به سوختگي و سوزش چشم ها شود. اما هيچ گونه اثر بلندمدتي دررابطه با عوارض چشمي مشاهده نشده است.

 

آلرژي زايي فرمالدئيد

فرمالدئيد مي تواند حساسيت يا آلرژي را تشديد كند. در يك مطالعه مشخص شد كه افراد مبتلا به آسم نسبت به اثرات فرمالدئيد با غلظت بالا حساسيت بيشتري دارند.

كراتينه كردن مو حتي با موادي كه فاقد فرمالدئيد هستند، براي زنان باردار توصيه نمي شود، زيرا مواد شيميايي كه در اين محصولات استفاده مي شوند، به جنين آسيب رسانده و ممكن است باعث مشكلاتي از جمله نقص نوازد هنگام تولد گردد

 

عوارض مربوط به پوست و مو فرمالدئيد

پوست، فرمالدئيد را جذب مي كند، اگرچه آرايشگر براي جلوگيري از تماس مواد با پوست سر، از ماسك سر استفاده مي كند، اما تحريك پوست سر ديده شده است. آسيب مو نيز به دليل استفاده از مواد شيميايي است، وجود دارد.

 

سرطان زايي فرمالدييد

محققين در يك آزمايش بر روي موش ها متوجه شدند، موش هايي كه در معرض فرمالدئيد قرار داشتند، بيشتر به سرطان بيني مبتلا شدند. همچنين بنابر گزارش هاي ديگر، خطر ابتلا به سرطان هاي دستگاه تنفسي فوقاني نيز در اين افراد بيشتر است.

بر اساس تحقيقات، فرمالدئيد به طور مستقيم با سرطان خون در ارتباط است.

 

توصيه ها

- اگر فردي قبلا از اين محصولات كراتينه كردن استفاده كرده و هيچ واكنشي نشان نداده است، نيازي به نگراني نيست.

 

- متخصصين به آرايشگرها كه موهاي افراد را كراتينه مي كنند سفارش مي كند كه از مواد حساسيت زا براي مشتري ها استفاده نكنند.

 

- كراتينه كردن مو حتي با موادي كه فاقد فرمالدئيد هستند، براي زنان باردار توصيه نمي شود، زيرا مواد شيميايي كه در اين محصولات استفاده مي شوند، به جنين آسيب رسانده و ممكن است باعث مشكلاتي از جمله نقص نوازد هنگام تولد گردد.

زهره لطيفي

بخش سلامت تبيان

ریزش مو

شنبه 8 مهر 1391برچسب:, :: 15:10 :: نويسنده : مرتضی حسینی

غذاهای مناسب برای رشد مو

 غذاهای مناسب برای رشد مو
رژیم غذایی غنی از سیلیس، کلسیم و آهن از ریزش مو جلوگیری می‌کند یا آن را کاهش می‌دهد.
 

سبزی‌جات سبز برگی شکل بخصوص سبزی‌جات دریایی، منبع غذایی خوبی از املاح هستند. جوی خام منبع خوبی از سیلیس است. برگه میوه‌ها و آب آلبالو منبع غنی از آهن هستند.نازک شدن یا ریزش مو در زنان می‌تواند در اثر یک مشکل گوارشی مثل کمبود اسید معده باشد یا می‌تواند دراثر کمبود پروتئین، روی و سایر موادمغذی باشد.

مصرف دو قرص ACIDOPHILUS (قرص‌های اسیدی) بعد و بین وعده‌های غذایی برای مدت دو ماه در کاهش ریزش مو مؤثر و مفید است (4 تا 6 عدد قرص روزانه).

البته مصرف هر گونه قرص یا دارویی باید تحت نظر پزشک باشد و از مصرف خودسرانه آنها جداً خودداری کنید.

ریزش مو در مردان با مصرف رژیم غذایی کم چرب کاهش می‌یابد. دانشمندان معتقدند در طی دوران بلوغ با افزایش مقدار هورمون تستوسترون ( هورمون مردانه ) در مردان، احتمال طاسی سر افزایش می‌یابد. رژیم غذایی پرچرب و مصرف زیاد گوشت مقدار تستوسترون را افزایش می‌دهد که روی فولیکول‌های مو ( پیاز مو ) تأثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال در زمان‌های گذشته در کشور ژاپن، به دلیل مصرف غذاهای کم چرب و سالم، طاسی سر در مردان کم بوده است. ولی در حال حاضر به دلیل مصرف غذاهای پرچرب و آماده، طاسی مردان افزایش یافته است.

شاید مصرف غذاهای کم چرب ریزش مو را متوقف نکند ، ولی آن را کاهش می‌دهد.

کم خونی یکی از علل اصلی ریزش مو است. غذاهای غنی از آهن مثل جگر ، انواع گوشت، غلات سبوس‌دار ، سبزی‌جات سبز برگی شکل مثل اسفناج، تخم‌مرغ ، خرما و کشمش را زیاد مصرف کنید. البته در دوران بارداری نباید بیش از یک بار در هفته جگر مصرف کرد، زیرا جگر یکی از منابع غنی ویتامین A است که با مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری ، مادر دچار هایپرویتامینوز A (مسمومیت با ویتامین A) می‌شود و این مسمومیت باعث ایجاد اختلالات صورت ، استخوان و مغز در نوزاد می‌گردد.

بیشتر ساختمان مو از پروتئین تشکیل شده است. برای تسریع رشد مو، رژیمی غنی از پروتئین مصرف کنید. این رژیم شامل جگر گوساله، مخمر و جوانه گندم است. این مواد غذایی غیر از پروتئین، حاوی مقادیر زیادی ویتامین‌های گروه B هستند که برای رشد مو لازم هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد پروتئین سویا مو را تقویت می‌کند و رشد آن را افزایش می‌دهد. سایر منابع غنی از پروتئین شامل تخم‌مرغ، پنیر کم چرب، شیر ، ماست، ماهی، حبوبات و مخمر است .

سیلیس یکی دیگر از مواد مغذی مهم در حفظ سلامتی مو است که ریزش مو را کاهش می‌دهد. بعنوان مثال سیلیس اضافه شده به شامپو از طاسی سر جلوگیری می‌کند، رشد مو را افزایش می‌دهد و باعث درخشش و استحکام مو می شود . حتی بعضی گفته اند ریزش مو را متوقف می‌کند. استفاده از شامپوی حاوی سیلیس باعث رشد مجدد موهای ریخته شده می‌شود.

منابع غذایی سیلیس شامل: پوست سیب‌زمینی ، فلفل سبز، فلفل قرمز، خیار، جوانه حبوبات مثل جوانه لوبیا است.

ویتامین C ، جذب آهن را در بدن افزایش می‌دهد. پس به مقدار کافی میوه و سبزی مصرف کنید.

ویتامین E نیز برای رشد مو لازم است. پس در برنامه غذایی روزانه خود از منابع غذایی آن استفاده کنید که شامل آجیل، دانه‌های خوراکی و روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون است.

اگر ریزش مو به دلیل کم کاری تیروئید است، منابع غذایی حاوی ویتامین A و ید را به مقدار بیشتری مصرف کنید که شامل هویج ، اسفناج، روغن دانه ها مثل روغن تخم کتان، گردو و تخمه کدو و نمک یددار است. اگر دچار کمبود ید هستید، شلغم ، کلم ، خردل، سویا، بادام زمینی و ارزن را مصرف نکنید.

* توجه:

مصرف بیش از حد ویتامین A باعث ریزش مو می‌شود.

 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
منبع : Hamshahrioline.ir

 


ریزش مو
پنج شنبه 6 مهر 1391برچسب:, :: 14:50 :: نويسنده : مرتضی حسینی

راه‌های رهایی از شپش سر

 


گرچه شپش ها بر روی رختخواب زنده نمی مانند، اما بهتر است ملحفه های افرادی که موهایشان شپش زده است را مرتبا بشویید.

 


شپش موی سر

در قسمت اول این مطلب، درباره نشانه های شپش سر و راه های انتقال آن برای شما صحبت کردیم. حال راه های درمان آن را می گوییم.

 

شما می توانید داروهای ضد شپش را با نسخه پزشک دریافت کنید.

این داروها، شپش های زنده را می کشند، اما تاثیری بر تخم آنها ندارند.

دستورالعمل این داروها را به دقت بخوانید تا بدانید، چه مدت باید دارو روی موهایتان باشد و چگونه باید موهایتان را بشویید.

بعد از آن که این دارو را به موهایتان زدید، 1 تا 2 روز موها را نشویید.

درمان بعدی، 9 تا 10 روز بعد از درمان اولی داده می شود.

اگر با این درمان ها بهبود نیافتید، به نزد پزشک روید تا داروی قوی تری برای شما تجویز کند.

 

شپش را از خانه دور کنید

گرچه شپش ها بر روی رختخواب زنده نمی مانند، اما بهتر است ملحفه های افرادی که موهایشان شپش زده است را مرتبا بشویید.

فردی که مورد هجوم شپش قرار گرفته، لباسی که دو روز پوشیده را باید با آب داغ بشوید.

اگر کودک دلبندتان با یک اسباب بازی خاص به خواب می رود، آن اسباب بازی را به مدت 20 دقیقه در خشک کن داغ قرار دهید. با این کار هر حشره ای از بین خواهد رفت.

علاوه بر درمان موضعی شپش سر، شانه زدن نیز بسیار مهم است. دندانه های شانه باعث بیرون کشیدن شپش ها و تخم آنها می شود

 

درمان های خانگی برای از بین بردن شپش سر

برخی والدین، مایونز را برای درمان شپش سر مفید می دانند، در حالی که سرکه و یا روغن درخت چای از بهترین مواد طبیعی برای درمان شپش سر می باشند.

در طول شب، سس مایونز را با استفاده از کلاه بر سر خود بگذارید. این سس شپش ها را از بین می برد.

از آنجایی که سرکه باعث رفع چسبندگی می گردد، می توانید تخم شپش ها را که به موی سر چسبیده اند با آن از بین ببرید.

در حالی که هیچ مدرک علمی برای این درمان های خانگی وجود ندارد، پزشکان اطفال معتقدند که این محصولات برای کودک ضرر ندارند. اما می گویند در درمان اولیه شپش، بهتر است از این درمان های خانگی استفاده نکنید.

 

خارش سر کودک

موهای خود را به خوبی شانه زنید

علاوه بر درمان موضعی شپش سر، شانه زدن نیز بسیار مهم است.

دندانه های شانه باعث بیرون کشیدن شپش ها و تخم آنها می شود.

اما شانه زدن، دقت و حوصله زیادی می خواهد تا شپش ها را از مو جدا کنیم.

اگر شما این کار را به درستی انجام دهید، ممکن است دیگر به شامپوی مخصوص برای از بین بردن شپش نیازی نداشته باشید.

به هر حال، بهتر است بعد از درمان با این شامپوها، موهای خود را شانه بزنید تا از هر حشره ای در امان مانید.

 

شپش سر در مدرسه

کودکی که دچار شپش سر شده است، تا درمان کامل نباید به مدرسه برود.

بعد از درمان، تخم های شپش مرده ممکن است در سر کودک باقی بماند و باید آنها را از سر کودک برداشت.

 

محافظت در برابر شپش سر

احتمال این که کودک شما هم دچار شپش سر شود، کم نیست.

هنگامی که کودکان موقع بازی سرهایشان را به می زنند و یا از کش و گیره های موی یکدیگر استفاده می کنند، باعث می شوند که موهایشان شپش بزند (از فرد آلوده منتقل شود).

هر روز مو و پوست سر کودکتان را بررسی کنید.

درمان به موقع، باعث جلوگیری از انتشار شپش به بقیه افراد خانواده می شود.

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان

ریزش مو

چهار شنبه 5 مهر 1391برچسب:, :: 15:11 :: نويسنده : مرتضی حسینی

موهاي خود را با دقت و صحيح بشوييد

 


شستن موها شايد يك كار ساده به نظر آيد، اما هيچ فكر كرده ايد كه مردم اين كار به نظر ساده را گاهي اشتباه انجام مي دهند. اگر به درستي موهايتان را بشوييد، پوست سرتان شوره نخواهد داشت، سرتان شپش نمي گذارد و ديگر بيماري هاي پوست سر را نخواهيد گرفت و موي شما تميز و زيبا به نظر مي آيد.

 


شستن موهاي سر

 

مراحل شستن موهاي سر

1- تمام موهاي خود را با آب خيس كنيد. از آب گرم استفاده كنيد، نه آب داغ.

2- مقدار كمي شامپو را در كف دستتان بريزيد و با آن پوست سرتان را ماساژ دهيد.

3- اگر موهايتان بلند است، آنها را در بالاي سرتان جمع نكنيد، زيرا اين كار باعث گره خودن موها مي شود. بلكه از بالا به پايين موهايتان را به ترتيب بشوييد.

4- موهايتان را آب بكشيد تا حدي كه كفي روي سرتان نماند.

5- مي توانيد يك بار ديگر موهايتان را شامپو بزنيد تا تميزتر شوند.

6- اگر مي خواهيد نرم كننده به موهايتان بزنيد، قبل از استفاده از نرم كننده، با يك شانه و يا انگشتان، موهاي گره خورده را از هم باز كنيد.

7- نرم كننده را در قسمت وسط و نوك موهايتان بزنيد. نيازي نيست كه به ريشه موها نرم كننده بزنيد، زيرا پوست سر خودش در ريشه مو، چربي توليد مي كند.

8- نرم كننده را دو دقيقه بر سر خود بگذاريد.


9- پس از 2 دقيقه، سر خود را با آب بشوييد تا ديگر كفي بر سر شما نماند.

10- در انتها مي توانيد با آب سرد، سرتان را آبكشي كنيد. آب سرد، منافذ موها و پوست شما را مي بندد و هنگامي كه موها خشك مي شوند، درخشنده تر خواهند بود.

11- با حوله موهاي خود را به آرامي خشك كنيد و محكم نكشيد. از سشوار هم زياد استفاده نكنيد، زيرا آن هم باعث صدمه به موها مي شود. فقط هنگامي كه عجله داريد موهايتان زود خشك شوند، از سشوار استفاده كنيد.

شامپو و يا نرم كننده مخصوص موهاي خود را خريداري كنيد. جنس موي همه افراد يكسان نيست

 

نكات لازم

- شما بايد موهاي خود را هر 2 تا 3 روز يك بار بشوييد. اگر موهاي شما چرب به نظر مي رسد، مي توانيد فاصله زماني شستن موها را كمتر كنيد.

- بعد از خشك كردن موها، مقداري ماسك مو يا سرم مو را بر روي برس خود بزنيد. سپس، موهاي خود را برس بزنيد. اين مواد براي جلوگيري از خشكي و شكنندگي مو مفيدند.

- بعد از شستن موها، اگر موهاي شما صاف است براي خشك كردن آن از برس هاي پدالي و يا برس هاي معمولي و اگر موهايتان فرفري است، از برس هاي گرد و لوله اي استفاده كنيد.

- وقتي كه از دستگاه خشك كن در آرايشگاه استفاده مي كنيد، از اسپري هاي محافظت از گرما استفاده كنيد. اين اسپري، موهاي شما را از آسيب هاي گرمايي ناشي از دستگاه فر كردن موها و يا صاف كردن موها و غيره حفظ مي كند.

- هنگامي كه موهاي خود را مي شوييد، از آب گرم نه داغ استفاده كنيد. آب داغ براي موهاي شما مضر است و رنگ موهايتان را مي برد.

- شامپو و يا نرم كننده مخصوص موهاي خود را خريداري كنيد. جنس موي همه افراد يكسان نيست.

- اگر شما موي چرب، موي خشك و يا شوره سر داريد، بايد شامپوي مخصوص آنها را خريداري كنيد.

- اگر موي شما چرب است، قبل از زدن نرم كننده، دو بار با شامپو سرتان را بشوييد.

- افرادي كه داراي موهاي وز و مجعد هستند، بايد از خريد شامپوهايي كه داراي سولفات هستند، اجتناب كنند، زيرا اين مواد مي توانند باعث خشكي موها گردند.

 

هشدار

- در صورتي كه مي توانيد از آب سرد براي آبكشي موها استفاده كنيد و در غير اين صورت با آب گرم بشوييد.

- اگر موهاي چربي داريد، فورا آنها را بشوييد. موي چرب باعث مي شود روزنه هاي پوست بسته شود و موجب بروز آكنه و جوش شود.

- هنگامي كه موهايتان خيس است، آنها را نبنديد. موي خيس شكننده مي باشد و بستن آن مي تواند موجب ريزش مو شود.

- تا حد ممكن، از هر روز شستن موها اجتناب كنيد. شستن موها كمتر از 2 تا 3 روز مي تواند باعث چرب شدن موها گردد.

- هنگاميكه مو خيس است، برس نكشيد. بلكه به آرامي موهاي خيس خود را در امتداد درازاي مو، شانه بزنيد.

بعد از خشك كردن موها، مقداري ماسك مو يا سرم مو به موهاي خود بماليد. اين مواد براي جلوگيري از خشكي و شكنندگي مو مفيدند

 

مواد مفيد براي مو

1- روغن زيتون : با 4 قاشق غذاخوري روغن زيتون، موها و پوست سرتان را ماساژ دهيد. اين روغن را با كمك شانه در موهايتان پخش كنيد. موها را در حوله به مدت 30 دقيقه ببنديد. سپس موها را دو بار شامپو بزنيد. روغن زيتون باعث تقويت مو مي شود و از شكنندگي مو جلوگيري مي كند.

 

2- زرده تخم مرغ : 3 عدد زرده تخم مرغ را با يك قاشق غذاخوري روغن زيتون به خوبي مخلوط كنيد. موي خود را خيس كنيد و به مدت 10 دقيقه مخلوط حاصل را بر سر بگذاريد. بعد بشوييد و شامپو بزنيد. زرده تخم مرغ باعث نرمي مو مي گردد.

 

3- موز و آواكادوو : موز و آواكادوو را له كنيد و به شكل پوره درآوريد. اين مخلوط را به مدت 15 دقيقه بر سرتان بگذاريد. اين مخلوط درمان كننده موهاي خشك و آسيب ديده مي باشد.

 

4- سس مايونز : سس مايونز را به موي خيس بزنيد. يك كلاه حمام را به مدت 15 دقيقه تا يك ساعت بر سرتان بگذاريد. مايونز يك حالت دهنده بسيار عالي مي باشد.

مريم سجادپور

بخش سلامت تبيان

ريزش مو
سه شنبه 4 مهر 1391برچسب:, :: 20:15 :: نويسنده : مرتضی حسینی

چرا موهايمان سفيد مي شوند؟

 

شايد اين سؤال همواره مطرح باشد كه چرا موهايمان سفيد مي شوند؟ رنگ مو و مطالب مربوط به آن موضوع جالب و پيچيده اي است و جدا از آن كه عامل زيبايي است، محافظ و نگهبان ِ سر درمقابل اشعه ماوراء بنفش هم هست. در پايين ترين لايه پوست و درمحل پايه و تكيه تار مو، سلول هايي به نام ملانوسيت قراردارند كه دائما تركيبي به نام ملانين را توليد مي كنند، كه همين ملانين عامل رنگ داشتن تار موي رشد كرده است.

 سفيد شدن مو، هيچ ربطي به نوع ملانين موجود در بدن ما يا به عبارتي تيره و روشن بودن موهايمان ندارد.

سلول هاي رنگدانه اي مو براي ساخت ملانين به آنزيم هاي خاصي نياز دارند و براساس تفاوت آنزيم هاي شركت كننده، نوع خاصي از ملانين را توليد مي كنند، از طيف قهوه اي تا سياه و از طيف زرد تا قرمز. اما واقعيت اين است كه سفيد شدن مو، هيچ ربطي به نوع ملانين موجود در بدن ما يا به عبارتي تيره يا روشن بودن موهايمان ندارد. اين اتفاق براي همه مي افتد. سفيد شدن مو در مردان در حدود 30سالگي و در زنان در 35 سالگي رخ مي دهد. ملانوسيت ها هر10 سال، 10 تا 20 درصد از ظرفيت توليد رنگ خود را از دست مي دهند. اگرچه چگونگي از دست دادن اين رنگدانه ها دقيقا مشخص نيست، اما مي دانيم در نخستين مراحل خاكستري شدن مو، ملانوسيت ها هنوز به صورت غيرفعال وجود دارند. وقتي ملانوسيت كاملاً فاقد رنگدانه شود، مو سفيد و اگر تعداد ملانين يك تار مو كمتر از حالت عادي شود آن مو خاكستري و نقره اي مي شود.

غذاهاي مو سياه كن

تجربيات نشان مي دهد كمبود فلزاتي همچون« منگنز»، « روي »، « تيتانيوم»، «  آهن » و«مس» ازعوامل اصلي در سفيد شدن و شكنندگي موها به حساب مي آيند. طبق نظرمتخصصان تغذيه، افرادي كه دچار سفيدي مو هستند بايد ميوه هايي همچون سيب ، گلابي  ، هلو  و همه ميوه هايي كه سرشار ازفلزات گوناگون خصوصا فلز منگنز هستند و نيز مصرف سبزيجاتي همچون سير ، پياز ، موسير و تره كه داراي منگنز هستند را دربرنامه غذايي خود بگنجانند.

مصرف مواد غذايي حاوي مس و منگنز در جلوگيري از سفيدي مو بسيار م?ثر است.

يافته هاي موجود نشان مي دهد در ميان داروهاي گياهي، جوشانده سبوس  گندم، مصرف سنبل الطيب، خوردن روزانه يك قاشق مربا خوري از مخلوط پودر سبوس برنج و شكر يا نبات ساييده شده و قراردادن نان جو در دستور رژيم غذايي نيز در حفظ رنگ مو و كاهش موهاي سفيد موثر است.

«مس» نيز ازجمله عناصري است كه مي تواند بر پوست و مو تاثير بگذارد و حتي از سفيد شدن مو هم جلوگيري كند. خوراكي هايي همچون نخود فرنگي، قارچ  ، آجيل  ، لوبيا، عدس  ، گوجه فرنگي  ، موز  ، آلو ، سويا  و سيب زميني  از جمله غذاهايي هستند كه مقدار قابل توجهي مس را در خود جاي داده اند.

فقط پيري مو را سفيد نمي كند

بايد گفت كه سفيد شدن موها يكي از آشكارترين نشانه هاي بالا رفتن سن است، اما هميشه سفيد شدن مو به علت بالا رفتن روزهاي زندگي نيست و عواملي همچون كمبود  ويتامين B12 ، بيماري تيروئيد  ، نوعي بيماري سيستم ايمني، سيگار كشيدن  (سرعت سفيد شدن مو درسيگاري ها، چهار برابر افراد غير سيگاري است)، كم خوني ، رژيم هاي سخت و طولاني مدت، عوامل ارثي، بيماري ها و افزايش گلبول هاي سفيد خون نيز باعث سفيدي زود هنگام و بيش ازحد موها مي شود.

در تعريف، سفيدشدن موي انسان سفيد پوست زودتر از بيست سالگي و سفيد شدن موي افراد سياه پوست زودتراز سي سالگي را، سفيد شدن زودرس مو مي گويند. البته نسبت به عوامل تغذيه اي و ژنتيكي، حدود سني ذكر شده تغييرمي كند. ازطرفي در برخي افراد موها بسيار زود شروع به سفيد شدن مي كند كه بايد گفت شروع اين اتفاق بستگي به ژني دارد كه از والدين خود به ارث مي بريم. برخي افراد تصورمي كنند يك فشارعصبي شديد يا هول و هراس ناگهاني باعث مي شود موها يك شبه سفيد شود، اما ديدگاه هاي علمي با اين ادعا سازگار نيستند.

دانستني هاي باريك تر از مو

 كندن موي سفيد باعث سفيد شدن موهاي سياه نمي شود، بلكه فقط همان يك تار موي سفيد مجدداً رشد مي كند و بقيه موها شرايط خاص خود را دارند.

1- موي بدن و صورت هم مثل موي سر خاكستري مي شود، اما معمولاً اين اتفاق بعد از تغيير رنگ موي سر به وجود مي آيد.

2- اولين موي سفيد روي سر در شقيقه ها ظاهر مي شود و بعد از آن نوبت به تاج سر و بقيه نقاط پشتي سر مي رسد.

3- برخلاف اعتقاد خيلي ها، كندن موي سفيد باعث سفيد شدن موهاي سياه نمي شود، بلكه فقط همان يك تار موي سفيد مجدداً رشد مي كند و بقيه موها شرايط خاص خود را دارند.

4- ساختار كلي مو با تغيير رنگ آن تفاوت نمي كند، البته موي سفيد به علت چربي كمتر، كمي خشك تر به نظر مي رسد.

5- زناني كه پيش از 35 سالگي موهاي سفيد بسيار زيادي دارند ، تراكم استخواني كمتري نسبت به افرادي كه موهايشان با سرعت معمول سفيد مي شود، دارند.

6- هيچ رابطه اي بين طاسي سر  و سفيد شدن آن نيست و تضميني وجود ندارد كه چون بسياري از موهاي شما ريخته است، موهاي باقيمانده سفيد نشود يا بالعكس. مهم تر ازهمه اين كه دانشمندان به دنبال يافتن روشي هستند تا قدرت و توان توليد ملانين را مجدداً به ملانوسيت ها باز گردانند و موها به رنگ اوليه خود ديده شوند.

نكته: برخي از موهاي سفيد، به ويژه موهاي زبر و كلفت و خاكستري رنگ كه در اطراف شقيقه ها مي رويند، در برابر رنگ مو مقاوم هستند يا در مقايسه با ساير موهاي سفيد به سرعت رنگ خود را از دست مي دهند.

دكتر هانيه زاير رضايي

مدل مو

یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:, :: 21:28 :: نويسنده : مرتضی حسینی

مي‌خواهيد بدانيد چه نوع مويي داريد؟

 


اگر چربي پوست سر زياد باشد مي گوييم پوست سر چرب است و چنانچه غدد چربي در كار خود كم‌كاري كنند مي گوييم پوست سر خشك است و اگر غده ها فعاليت طبيعي داشته باشند و چربي به موقع و به مقدار كافي بر روي موها تراوش گردد، مي گوييم پوست سر معمولي و موها طبيعي و نرمال هستند و اين حالت ايده آل براي پوست و مو مي باشد.

 


موهاي سر

 

1ـ موهاي چرب:

علت چرب بودن موها پركار بودن غدد چربي است كه متصل به فوليكول هاي موي داخل پوست هستند. البته در بعضي از موارد، چربي بيش از حد موها ناشي از بيماري هاي غدد درون ريز مثل تخمدان پلي كيستيك و يا پركاري غده فوق كليه است كه موجب افزايش توليد هورمون هاي مردانه مي شود.

 

تشخيص و درمان چنين بيماري هايي نيازمند بررسي و آزمايشات تخصصي پزشكي است.

 

البته در موهاي سالم هم تراوش چربي وجود دارد، ولي به علت ميزان متعادل چربي، موها تراوشات چربي را جذب كرده و زيباتر جلوه مي كنند، ولي در موهاي چرب تراوش چربي به قدري زياد است كه موها غرق چربي شده و دسته دسته بهم مي چسبند و موها از شدت چربي برق مي زنند و موها خوش حالت نيستند، زيرا گرد وغبار و‌ آلودگي هاي موجود در هوا را جذب مي كنند.

 

در فصول گرما و يا مناطق گرمسير، اصولا چربي پوست سر زيادتر است و لذا موها چرب مي باشند

2ـ موهاي خشك:

علت مهم و اساسي خشك بودن موها، مصرف مواد قليايي و يا الكل خالص در سر است. موهاي خشك خيلي زود مي شكنند و ممكن است انتهاي آزاد آنها چند شاخه شود و تبديل به موخوره گردد.

 

هر چقدر موها خشك تر باشند، شكننده تر مي شوند، به طوري كه با شانه كردن معمولي و يا شستشوي ساده ريزش مي كنند. ريزش مو در موهاي خشك زياد است و بنابراين خشكي مو مي تواند منجر به طاسي شود. خشكي پوست سر باعث مي شود سلول هاي سطحي پوست به صورت پوسته پوسته و صفحه اي شكل درآيند و با كوچكترين تحريك مانند برس كشيدن، شانه زدن و يا تماس با دست از پوست سر جدا شوند و به صورت صفحات سفيد رنگي در لابه لاي موها و پوست سر ديده شوند كه اصطلاحا شوره گفته مي شود.

 

البته در بسياري موارد، عدم مراقبت صحيح و كافي باعث خشكي و كدر شدن موها مي گردد. يكي از اين علل، كمي دفعات شانه كردن و برس زدن است، چربي طبيعي پوست سر به موها نرسيده و از درخشندگي معمولي محروم مي شوند.

 

عوامل مختلفي در كدر و خشك شدن و از بين رفتن جلا و درخشندگي موها دخالت دارند. از اين نمونه مي توان به آسيب هاي ناشي از محيط و عوامل خارجي ( نور خورشيد، كلر داخل استخرهاي شنا، آلودگي هوا، ذرات گردوغبار)، مصرف بيش از حد وغير صحيح وسايل آرايشي كه در آنها از حرارت استفاده مي شود (سشوار، بابليس و …)، مصرف بيش از حد و غير صحيح محصولات بي رنگ كننده، فر كننده، صاف كننده يا رنگ موها نام برد. از علل ديگر خشكي و كدورت و سستي موها مي توان به مواد تشكيل دهنده بعضي از فرآورده ها از قبيل ژل، اسپري هاي مو، شامپو و يا حالت دهنده هاي مو اشاره كرد.

 

3- موهاي طبيعي:

اگر غده ها، فعاليت نرمال و طبيعي داشته باشند موها نرمال و طبيعي هستند. اين گونه موها با درخشندگي و زيبايي خاصي كه دارند مي توانند در اغلب افراد نشان دهنده سلامت عمومي فرد باشند و باعث تعجب است كه حتي چند روز ناراحتي عمومي باعث كدر شدن موهاي شفاف و براق مي شود.

 

موهاي نرمال و طبيعي تا حدودي نرم و حالت پذير هستند و در هنگام لمس كردن، مقدار كمي آغشته به چربي طبيعي خود مي باشند. عوامل ديگري مانند آب و هوا، كمي يا زيادي رطوبت، كمبود تهويه، هواي آلوده، كلاه هاي سنگين و تنگ، عرق كردن زياد در هواي گرم، برس و شانه نزدن به موقع همه مي توانند باعث بدشدن ظاهر موها شوند. البته به كار بردن محلول هاي نامناسب آرايشي و فرآورده هاي قليايي موها را كدر و غير شفاف مي كند.

فعاليت طبيعي و موزون غدد چربي كنار موها اصولا بستگي به رعايت بهداشت روزانه و رژيم غذايي فرد دارد

طريقه تشخيص نوع موها

جهت شناخت نوع موهاي خود، به حمام رفته و به خوبي موهاي خود را شستشو دهيد. موهاي خود را در يك حوله بپيچيد و با فشار آهسته دست روي حوله، موها را خشك كنيد. موها و كف سر را به هيچ وجه ماساژ ندهيد.

 

پس از 48 ساعت قسمتي از موهاي فرق سر را كنار زده و با نوك انگشت بر روي پوست سر بكشيد . بعد انگشت را دقيقا بررسي كنيد.

 

اگر نوك انگشت كاملاً چرب و براق شده باشد، در اين صورت پوست سر شما چرب است.

در حالت دوم انگشت نه تنها چرب و براق نمي شود، بلكه زبري در زير انگشت حس مي شود كه در اين صورت مو خشك به حساب مي آيد.

در حالت ديگر در پوست انگشتان چيزي حس نمي كنيد. در اين حالت موها نرمال و طبيعي هستند.

 

طريقه ديگر شناسايي نوع مو

اين شيوه به اين صورت است كه پس از رفتن به حمام و سپري شدن زمان لازم، قسمتي از موهاي فرق سر را كنار زده و قطعه اي كاغذ خشك كن (جوهر خشك كن) را به اندازه 2 در 2 سانتي‌متر بريده و در روي پوست سر قرار داده و با نوك انگشت به آن فشار وارد مي كنيم.

پس از يك دقيقه كاغذ را برداشته و آن را دقيقا بررسي مي نماييم.

 

اگر در هر دو طرف كاغذ، لك چربي ديده شود در اين صورت مي گوييم پوست سر چرب است.

در حالت ديگر ممكن است هيچ گونه اثري از چربي بر روي كاغذ نيفتد. در اين حالت پوست سر خشك است.

در حالت آخر فقط يك طرف كاغذ اثري از چربي را نشان مي دهد، در اين صورت مي توانيم نتيجه بگيريم كه اين مو نرمال و طبيعي است، يعني نه چرب است نه خشك.

 

البته در كنار انجام اين آزمايشات، خواص ديگري كه براي مو ذكر شد از جمله نرمي و حالت پذيري مو، زبري و خشني مو، درخشندگي مو، سستي و كدر بودن مو و عوامل ديگر، براي تعيين نوع مو به شما كمك خواهد كرد.

بخش سلامت تبيان

ريزش مو
شنبه 1 مهر 1391برچسب:, :: 15:25 :: نويسنده : مرتضی حسینی
درمان مو های چرب در خانه
شما هر روز صبح موهایتان را می شویید و فرم می دهید، اما طی چند ساعت ، موهایتان خراب و کثیف به نظر می آیند. شما نیز مانند میلیونها نفر دیگر موهای چرب دارید. اما از غدد مربوط موهایتان به دلیل انجام وظیفه شان عصبانی نشوید . چربی به موهایتان جلوه و درخشندگی می دهد. اما متأسفانه ، برخی اوقات این چربی بیش از اندازه است .

چرا موها این قدر چرب هستند ؟ چند عامل این مساله را ایجاد می کنند، از جمله :
• وراثت : اگر پدرتان موهایی چرب داشته باشد ، احتمال این وجود دارد که موهای شما نیز چرب شود.
• نوسانات هورمونی : در زنان بالغ ، این امر ممکن است در دوره قاعدگی یا با استفاده از قرص های ضد بارداری پدید آید. در نوجوانان موهای چرب مانند جوش جوانی به دوران بلوغ مربوط می شود.
وقتی که عمل هورمونها از جوشش می افتد ، معمولاً مشکل هم حل می شود.
• بدن سازی (حجیم سازی) : چربی اضافه از عوارض جانبی استفاده از هورمونهای آندروژنیک که برای بدن سازی بکار می روند ، می باشد.
• بافت مو : موهای نرم معمولاً چرب تر از موهای زبر هستند ، زیرا جای کمتری در پوست سر می گیرند. بدین معنی که افرادی که موی نرم دارند معمولاً تعداد موی بیشتری نسبت به افراد دارای موی زبر در سرشان وجود دارد و هرچه موی بیشتری وجود داشته باشد ، چربی بیشتری هم وجود دارد، چرا که هر فوکیلول مو با دو یا سه غده چربی ساز همراه است.
رژیم غذایی را مقصر ندانید
توجه داشته باشید که رژیم غذایی جزولیست متهمان به تولید چربی نیست بر خلاف آنچه بسیاری افراد می پندارند ، رژیم غذایی نقش چندانی در ایجاد موی چرب ندارد، خوردن سیب زمینی سرخ کرده روغن را مستقیماً به موهای شما نمی فرستد ، مگر آنکه سیب زمینی ها را به موهایتان بمالید خوشبختانه موهای چرب می تواند با درمان های خانگی با موفقیت سر وسامان بگیرد:
• درمان های خانگی برای موهای چرب : اگر چه موهای چرب ممکن است مشکل زا باشند ، کنترل آنها با درمان های زیر نسبتاً آسان است. از این چند روش پیروی کنید ، آن گاه شما موهایی دارید که همیشه خواهان آن بودید.
مرتب شامپو کنید : نگران زیاد شامپو کردن نباشید . اگر شما موهای چرب دارید شامپو کردن روزانه آنها فکر مناسبی است.
شامپوی صحیح استفاده کنید:
معمولاً شامپو ها حاوی انواع مواد افزودنی و نرم کننده ها هستند . افرادی که موهای چرب دارند ، نیاز به شامپو با قدرت حل کنندگی مناسب دارند که بتواند چربی ها را حل کند. برای اینکه قدرت شامپوی خود را بالا ببرید، می توانید حتی چند قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید . اگر از این راه خوشتان نمی آید ، شامپوهای متعددی در بازار وجود دارند مانند مارکهای قدیمی مثل suave , prell یا مشابه آنها ، که می توانند چربی های اضافه را حل کنند. موهای معمولی شامپویی با pH بین 5/4 تا7/6 نیاز دارد. به  دنبال شامپوهایی  با pH بالاتر 7/6 باشید یا به طور ساده تر ، شامپوهایی که رویشان نوشته برای "موهای چرب".
موهایتان را کاملاً بشویید : هر نوع شامپویی که استفاده می کنیید . مطمئن شوید که موهایتان را به خوبی آب می کشید. باقیمانده های صابون به سرعت خاک و چربی را جذب می کنند.
نرم کننده ها را فراموش کنید : نرم کننده ها روی مو ، پوشش ایجاد می کنند ، چیزی که موهای چرب اصلاً نیاز ندارد. اگر موهایتان خشک شده است ، خیلی کم نرم کننده به موها بمالید.
موهایتان را خیلی شانه نکنید : 100 بار برس کشیدن را فراموش کنید هربار که شانه را به موهایتان می کشید ، چربی را از پوست سرتان بیرون کشیده و آن را در موهایتان پخش می کنید .
شستن با اسید را امتحان کنید : یک راه برای کاهش چربی مو این است که پس از شستن مو باشامپو آن را با سرکه یا آب لیموی رقیق شده آب بکشید.
به یک پیمانه آب ، 2 قاشق غذا خوری سرکه سفید یا آب یک لیمو که صاف شده است ، اضافه کنید . مخلوط را روی موهایتان بریزید . سپس موها را با آب گرم آب کشی کنید.
درمانهای خانگی با استفاده از کابینت آشپزخانه :
الکل : همه مشروبات الکل خاصیت خشک کنندگی خوبی دارند . هرچه میزان الکل بیشتر باشد بهتر است . یک لیوان کوچک از مشروب را با دو پیمانه آب مخلوط کنید و موهایتان را با آن شسته و سپس آب کشی کنید.
سرکه سیب : موهایتان را در ظرف کوچکی از آب و 4/1 پیمانه سرکه سیب غرق کنید، یا اینکه مخلوط را داخل اسپری ریخته و موهایتان را با آن کاملاً اسپری کنید. سپس موها را با آب گرم آب کشی کنید . این کار باعث کنترل عمل شامپو می شود .
چای : موهایتان را در چای رقیق خیس کنید .چای حاوی اسید تانیک است. این ماده قابض بود. و می تواند چربی را از بین ببرد.
درمانهای خانگی با استفاده از یخچال :
ماء الشعیر : این ماده خاصیت خشک کنندگی دارد در عین حال که پوست سر را تمییز می کند، به موها نیز درخشندگی خاص می بخشد.
آب لیمو : معادل آب یک لیمو را با یک پیمانه آب مخلوط کنید و موهایتان را با آن بشویید . سپس با آب گرم آب کشی نمایید . آب لیمو نیز می تواند در کنترل مواد ساخته شده توسط شامپو کمک کند.
اکنون شما می توانید از روش های گفته شده ، یک یا چند راه را انتخاب نموده و از نتایج آن لذت ببرید .

مو

شنبه 1 مهر 1391برچسب:, :: 15:24 :: نويسنده : مرتضی حسینی





فروتل
درباره وبلاگ

پوست،پوست صورت،روشن شدن پوست،پوست زیبا
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پوست و آدرس poost.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 50
بازدید کل : 65302
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

تماس با ما