پوست
پوست،پوست صورت،روشن شدن پوست،پوست زیبا

ماسک های خوب برای پوست های بد

ماسک های خوب برای پوست های بد



در اینجا به روش‌های زیباسازی و جوانسازی پوست صورت در 6 كشور دنیا نگاهی می‌اندازیم.

 

در سراسر جهان، زنان شیوه‌های مختلفی برای زیباترشدن دارند. این شیوه‌ها برحسب سنن و آیین ملی از كشوری تا كشور دیگر متفاوت است....


برزیل

زنان برزیلی برای جوانسازی پوست صورت از ماسكی كمك می‌گیرند كه در واقع مخلوطی از شیر و جوی دوسر است. این ماسك را یك ساعت روی پوست می‌گذارند و بعد آن را با آب ولرم می‌شویند. این ماسك به روشن شدن پوستشان كمك می‌كند. زنان این كشور برای پیشگیری از احتباس آب در بدنشان 2 بار در هفته قبل از خواب آرتیشو می‌خورند. این گیاه ادرارآور تا حدی به رفع احساس گرسنگی هم كمك می‌كند. زنان برزیلی به داشتن موهای براق مشهورند. دلیل این موضوع استفاده از پودر تالك روی پوست سر است. پودر تالك باعث می‌شود موها چرب نشوند و براق و جوان به نظر برسند.

یكی دیگر از اسرار خانم‌های برزیلی‌، استفاده از ماسك ذرت و آب است. این ماسك چربی را از روی پوست می‌زداید و درنتیجه فرد كمتر جوش می‌زند. برای پیشگیری از پف‌آلود به‌نظر رسیدن چشم‌ها نیز از كمپرس دم‌كرده بابونه استفاده می‌كنند و آن را روزانه به مدت 20 دقیقه روی چشمانشان قرار می‌دهند. برای نرم شدن پوست لب‌هایشان نیز از مخلوط شكر و عسل استفاده می‌كنند و 3 دقیقه بعد از مالیدن این مخلوط روی لب آن را می‌شویند.


 

ماسک های خوب برای پوست های بد


هند

در این كشور گرم، زنان ماسك‌های ضدچروك و لایه‌بردار را از گیاهان خوراكی و ادویه‌‌ها درست می‌كنند و ترکیبی از آنها را با آب مخلوط می‌كنند و روی صورت می‌گذارند یا آنها را درون آب وان می‌ریزند و داخل وان دراز می‌كشند. آنها معتقدند مخلوطی از كمی ماست با یك قاشق چایخوری زعفران كه به صورت ماسك استفاده شود، اثر ضدچروك دارد. رشته‌ای در طب سنتی هندی به نام «آیورودیك» وجود دارد كه دستورهای به كار رفته در آن، از كتاب‌های مقدس هندی‌ها ریشه گرفته و در آن طبیب سعی می‌كند به كمك گیاهان دارویی جوانی را به فرد بازگرداند. زنان هندی حتی از صابون و شامپوهای شیمیایی هم استفاده نمی‌كنند و با تركیب برگ‌های تازه مخصوص با آب، شامپو درست می‌كنند. شاید به همین دلیل موهای آنها بسیار پرپشت و براق است.


جمهوری چك

زنان این كشور از نوعی پنیر سفید تازه برای تهیه ماسك‌های ضدچروك استفاده می‌كنند. برای رفع تیرگی اطراف چشم نیز روغن كرچك را بهترین درمان می‌دانند.


لهستان

زنان لهستانی از زرده تخم‌مرغ، روغن كرچك و آب لیموترش ماسك مو درست می‌كنند و بعد از 10 تا 15 دقیقه كه این مخلوط روی سر ماند، آن را می‌شویند. آنها معتقدند این ماسك باعث تقویت ریشه مو می‌شود. برای با طراوت نگه‌داشتن پوستشان نیز از ماسك عسل استفاده می‌كنند و آن را 10 تا 15 دقیقه روی پوست صورت، گردن و دست‌هایشان می‌مالند.

فنلاند

سونا، رمز زیبایی زنان فنلاندی است. آنها از سونا برای آرامش یافتن و دوركردن استرس از خود كمك می‌گیرند. سونا به بازشدن منافذ پوستی و پاكسازی پوست هم كمك می‌كند و در ضمن عرق كردن ناشی از نشستن طولانی مدت در سونا باعث زدوده شدن سموم از درون بدن می‌شود. بخار و گرمای درون سونا همچنین تاثیر برخی مواد طبیعی و موثر بر پوست را افزایش می‌دهد. مثلا فنلاندی‌ها در سونا از ماسك عسل استفاده می‌كنند. عسل نه‌تنها تغذیه‌كننده و محافظت‌كننده پوست است، بلكه لایه‌بردار خوبی هم است و استفاده از آن قبل یا حین سونا تاثیر دارد. در ضمن عسل مانع انقباض عضلات می‌شود.


استرالیا
سرطان پوست و سوختگی‌های ناشی از آفتاب از ناراحتی‌های رایج در استرالیاست. برای پیشگیری از این مشكل، بیشتر استرالیایی‌ها هر ساعت كرم ضدآفتاب روی سینه، كمر، دست، پا، گوش، صورت و تمام اعضایی كه مرتب با آفتاب در تماس هستند، می‌زنند. استرالیایی‌ها تمایلی به
برنزه شدن زیر آفتاب ندارند و طرفدار پر و پا قرص اتوبرنزه‌ها هستند. آنها صبح‌ها یك ساعت قبل از پوشیدن لباس، از اتوبرنزه‌ها استفاده می‌كنند.

پوست

 
گردآوری :گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamat.ir

پنج شنبه 19 مرداد 1391برچسب:, :: 22:59 :: نويسنده : مرتضی حسینی
برای شست و شوی بدن کدام بهتر است :صابون یا ژل شستشوی بدن؟

برای شست و شوی بدن کدام بهتر است :صابون یا ژل شستشوی بدن؟

برای شست و شوی بدن کدام بهتر است :صابون یا ژل شستشوی بدن؟



به تدریج ژل های شستشوی بدن جای صابون ها را می‌گیرند. چرا؟...

 

 صابون در الویت قرار دارد یا ژل ها؟ نظراتی دربارۀ شوینده هایی که ما در طول روز استفاده می‌کنیم.

صابون های پوست را خشک می‌کنند
صابون ها بیشتر کاربرد دارند و واقعاً ارزان تر هستند. آنها کف می‌کنند و آلودگی ها را می‌شویند تا عمیق ترین لایه های اپیدرم پاک شود. ا

ما حواستان باشد، صابون ها نباید بیش از حد پاک کننده باشند زیرا ممکن است لایۀ نازک هیدرولیپیدیک سطح پوست را از بین ببرد. ضمناً ممکن است در دارازمدت خشک شدن، کشش و قرمزی پوست های حساس را به دنبال داشته باشد. به خاطر داشته باشید که صابون ها دارای PH آلکالین هستند که آن هم با پوست سازگار نیست و باز هم ممکن است اثر خشک شدگی را تشدید کند.

در نتیجه صابون ها پاک کننده های خوبی هستند اما قدرت پاک کنندگی شان پوست را خشک می‌کند. بنابراین کسانی که پوستی خشک، حساس و تحریک پذیر دارند، باید صابون را کنار بگذارند و به ژل ها روی بیاورند.

 

برای شست و شوی بدن کدام بهتر است :صابون یا ژل شستشوی بدن؟


صابون های مخصوص پوست یا ژل
این صابون ها حاوی پاک کننده های ملایم و PH ای نزدیک به PH پوست است. به همین دلیل است که استفاده از این صابون ها برای پوست های حساس توصیه می‌شود. این صابون ها بدون کف کردن پاک می‌کنند. تحریک کننده نیستند اما در برخی موارد ‌می‌توانند واکنش های حساسیتی پوست را کاهش دهند.
ژل های شستشو
PH ژل ها به PH پوست نزدیک تر است و کمتر از صابون پوست را خشک می‌کند. به خاطر داشته باشید که هر چه پاک کننده ای بیشتر کف کند، بیشتر هم پوست را تحریک می‌کند. یک ژل بدن PH، 5.5 دارد یعنی همان PH پوست. اما PH، شامپوها و مایع های بدن شو، برای اینکه چشم را نسوزانند، نزدیک به PH اشک است یعنی 7 و بنابراین فاصلۀ بیشتری با PH  پوست دارد.

تنوع این ژل ها بسیار زیاد است، برخی از آنها معطر، مرطوب کننده، لایه بردار، پاک کننده، تقویت کننده و یا ملایم هستند. در واقع، بستگی به افزودنی ها دارد. با این حال دقت داشته باشید، برخی افزودنی ها ممکن است حساسیت زا باشند. ژل های شوینده نیاز به رطوبت زیادی دارند، بنابراین به محض خروج از حمام باید بدن را با استفاده از یک کرم مرطوب کننده، مرطوب کنید. لایه بردارها و پاک کننده ها ممکن است به علت داشتن افزودنی های خاص خشن باشند.

به خاطر داشته باشید که ژل های شستشو بر خلاف صابون های جامد، بهداشتی تر هستند.
به طور کلی، ژل های شستشو تعادل (لایۀ نازک هیدرولیپیدیک، PH، فلور) بیشتری برای پوست دارند، البته آنها هم صد در صد کامل نیستند.
در صورت استفاده از هر محصولی چه صابون، چه مایع بدن شو و چه ژل شستشو، باید بدن را بعد از شستن، به طور کامل آبکشی نمایید

 

لوازم آرایشی
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت

پنج شنبه 19 مرداد 1391برچسب:, :: 22:59 :: نويسنده : مرتضی حسینی

مراقبت های پس از جراحی زیبایی آقایان

اعمال جراحی زیبایی مختلفی روی بدن آقایان انجام می گیرد. جراحی زیبایی بینی، بالا کشیدن ابرو و پیشانی، ترمیم افتادگی پلک، کاشت مو، برداشتن خال و جای زخم از شایع ترین عمل های جراحی زیبایی است. روش های جراحی برای رفع یک عیب، نقص، کمبود جسمی، درمان بدشکلی و بیماری یا درراستای خواست و سلیقه (البته معقول) فرد انجام می گیرد. در این میان، متخصصان جراحی پوست یکسری اصول و قواعد استاندارد را موقع جراحی رعایت می کنند تا از وقوع عوارض ناخواسته ای چون ایجاد گوشت اضافه یا باقی ماندن جای زخم جلوگیری شود و بهترین نتیجه ممکن به دست آید. بعد ازانجام عمل جراحی لازم است بیمار یکسری نکات را رعایت کند

.
مراقبت های پس از جراحی زیبایی آقایان

. مراقبت های پس از جراحی زیبایی آقایان


مشکلات را جدی بگیرید
یکی از مشکلاتی که ممکن است بعد از انجام جراحی های زیبایی ایجاد شود، عفونت است. به همین دلیل بیمار باید محل را در 2 یا 3 روز نخست پس از عمل به بهترین نحو ممکن، تمیز و پاک نگه دارد. در برخی موارد به توصیه جراح پوست اقدام به پانسمان محل عمل شود و در برخی حالات نیز نیازی به پانسمان وجود ندارد.
از علائم غافل نشوید
با توجه به راهنمایی های پزشک مسئول، به محض بروز علائم مشکوک باید به پزشک مراجعه و درمان های لازم را دریافت کرد که پزشک از روش های درمانی چون لیزر درمانی، سرما درمانی، تزریق دارو در ضایعه و رادیوتراپی استفاده خواهد کرد. ریسک بروز این عارضه در تیره پوستان و نیز افراد با زمینه ارثی بیشتر خواهد بود. یکی از مسائلی که باید در مورد جای زخم اعمال جراحی زیبایی در آقایان دقت کرد آثار آفتاب روی محل زخم است.
مراقبت پس از عمل
لازم است بعد از جراحی که جای زخم در معرض نور خورشید قرار می گیرد، (مثل جراحی های زیبایی پلک) استفاده از ضد آفتاب ها در اسرع وقت آغاز شود که این زمان معمولا حدود یک هفته پس از کشیدن بخیه ها است. در غیر این صورت عوارض ناشی از تابش آفتاب مانند قرمزی یا تیرگی محل زخم را باید انتظار داشت.
در اعمال جراحی زیبایی، زمان کشیدن بخیه ها کاملا تعریف شده و قانونمند است. بیمار باید در این زمان معین به پزشک مراجعه کند. تا بخیه ها با رعایت اصول خاصی کشیده شود. این مدت (مدت باقی مانده بخیه) در مورد زخم هایی که روی نواحی پرحرکت (مانند بند انگشتان و سایر مفاصل) قرار دارد طولانی تر و در نواحی صورت و پلک کوتاه تر است. به طور کلی افرادی که دچار مشکلات جسمانی بیشتری هستند، افراد مسن و افراد سیگاری نیاز به مراقبت بیشتری دارند.
رعایت رژیم غذایی سالم و مناسب و سرشار از پروتئین در اغلب موارد توصیه می شود. پس ار عمل کاشت مو توصیه می شود که فرد محل کاشت و نیز محل برداشت مو را دستکاری نکند و در هنگام خواب سر را کمی بالاتر از تنه قرار دهد. بالاتر بودن عضو عمل شده در مواردی برای تسریع رفع ورم ناحیه مورد نظر توصیه می شود. در چند روز پس از عمل و برای جلوگیری از طول کشیدن یا تشدید کبودی محل عمل باید از مصرف داروهای رقیق کننده های خون خودداری کرد. سرفه و عطسه شدید باعث ایجاد فشار در محل کاشت مو خواهد شد که باید کنترل شود. یکی دیگر از نکات مهم در این زمینه شست و شو و تمیز نگه داشتن محل عمل است که زمام شروع آن در اعمال جراحی مختلف، متفاوت است. در عمل کاشت مو می توان ازفردای روزعمل، عمل شست وشو را به آرامی و ملایمت انجام داد. در نهایت بعضی دستورات و اعمال خاص برای دوران پس از جراحی توصیه می شود که مخصوص همان عمل جراحی است. این توصیه ها و دستورات اختصاصی را پزشک متخصص برای بیمار توضیح خواهد داد.
برای بهبود زخم، فرد باید از مصرف سیگار خودداری کند. رژیم غذایی مناسب و نداشتن اضطراب و استرس نیز به ترمیم زخم کمک می کند.
آب بازی ممنوع
در بسیاری از جراحی های پوست، لازم است که ناحیه جراحی شده 2 یا 3 روز با آب تماس نداشته باشد. برای بهبود زخم، فرد باید از مصرف سیگار خودداری کند. رژیم غذایی مناسب و نداشتن اضطراب و استرس نیز به ترمیم زخم کمک می کند. در اعمال جراحی زیبایی درآقایان همیشه توصیه شده است؛ دو طرف زخم که بخیه خورده است تا حد امکان بی حرکت و ثابت نگه داشته شود. در غیر این صورت ترمیم زخم به تاخیر خواهد افتاد. در نتیجه ریسک عفونت، قرمزی، باقی ماندن جای زخم و... بیشتر خواهد شد. کاربرد کرم های ترمیم کننده و تسریع کننده ترمیم در زمان لازم و مناسب بعد از عمل جراحی زیبایی درآقایان حداقل از نظر تئوری موجب بهتر شدن جای زخم بعد از عمل می شود. بیمار باید مراقب باشد که محل زخم و بخیه ها تحت کشش بیش از حد قرار نگیرند و خون رسانی لبه های زخم مختل نشود. این امر به خصوص در افراد دچار اختلالات خون رسانی بافتی ( مثل سیگاری ها)، افراد دچار دیابت و نیز در سنین بالا رایج تر است. در صورت ادامه یافتن قرمزی محل جوشگاه زخم یا خارش غیر معمول و سفتی آن ناحیه به فکر بروز گوشت اضافه باشید. این یکی از آن مواردی است که نتیجه کار جراحی زیبایی را در آقایان خراب می کند. ناحیه زیر چانه تا حوالی زیر سینه، شانه، بازو وساعد منطقه خطر برای بروز این عارضه نامطلوب است

پوست


 دکتر همایون مژدهی آذر
متخصص پوست و مو     
پنج شنبه 19 مرداد 1391برچسب:, :: 22:58 :: نويسنده : مرتضی حسینی

آیا خال ها را باید یرداشت؟

آيا خال ها را بايد يرداشت؟


خال ها در واقع تومورهای خوش خیم از سلولهای رنگدانه ای پوست هستند که اکثر شما دارای تعدادی از آنها هستید. این تومورهای خوش خیم دارای انواع مختلفی براساس عمق، اکتسابی یا مادرزادی هستند. درصد بسیار کمی از خال ها ممکن است تبدیل به سرطان بدخیم ملانوما شوند که این نوع بیشتر مادرزادی است. در این جا قصد نداریم انواع خال را از نظر پزشکی توضیح دهیم، بلکه عقاید غلطی را که راجع به خال ها از بیماران می شنویم و به توصیه های جدی راجع به خال ها و روش برداشتن آنها را شرح می دهیم:
گاه شنیده می شود اگر خالی مو داشته باشد خطرناک است با این که یک خال مادر است و سبب زاد و ولد دیگر خال ها می شود، برداشتن و دستکاری هر خال ممکن است سبب سرطانی شدن آن شود یا خالی که در مناطق تحریکی ( مثل ریش آقایان) و در تماس مکرر است، خطرناک خواهد بود که باید گفت همه این ها اشتباه است و چند نکته را یادآور می شویم:
اگر خالی متقارن نیست؛ یعنی یک خط فرضی، آن را با دو قسمت تقسیم نکند و تقارون نداشته باشد.
اگر خالی حاشیه نامنظم و نامشخص دارد.
اگر خالی رنگ غیریکنواخت دارد و دارای مناطق تیره و روشن است یا به تازگی دچار تغیر رنگ شده است.
اگر خالی بیش از 6 میلی متر اندازه دارد، حتما باید توسط متخصص پوست معاینه و در صورت صلاحدید، جراحی تشخیصی انجام و نمونه برای آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده شود. اگر خالی دچار تغییر اندازه و تغییرهای حسی مثل خارش، زخمی شدن، تورم و درناک شدن در مدت کوتاه مثل چند هفته شد، باید نمونه برداری و پاتولوژی انجام شود، هر چند احتمال تبدیل خال ها به سرطان پوست شایع نیست. اگر قصد برداشتن خالی از نظر زیبایی دارید حتما قبل ازآن به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا در مورد میزان خرناک بودن آن شما را راهنمایی کند. به ویژه اگر خال مورد نظر مادرزادی است.
روش های برداشتن خال

آيا خال ها را بايد يرداشت؟


برای برداشتن خال روش های مختلفی وجود دارد که از جمله به کرایوسرجرین ( فریز کردن) استفاده از کوتر، استفاده از لیزرهای جراحی و برداشتن به روش جراحی ساده می توان اشاره کرد. باید توجه داشت؛ تعیین روش های جراحی خال بر اساس نوع خال، محل قرارگیری آن و با صلاحدید پزشک متخصص است تا بهترین نتیجه درمانی و زیبایی را برای بیمار به همراه داشته باشد. در مواردی که از روش های غیر جراحی مثل کرایوتراپی، کوتر با لیزر استفاده می شود. احتمال عود ضایعه و نیاز به درمان مجدد وجود دارد. در مواردی که خال به هر دلیلی دچار تغییر شکل ناگهانی شود حتما باید جراحی انجام و نمونه بافت به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال شود. زیرا ممکن است در صورت تشخیص زودرس خال های سرطانی با یک جراحی ساده، درمان انجام شود ولی اگر تشخیص به تعویق بیفتد. عواقب آن غیر قابل جبران است.
در یک جمع بندی می توان گفت که خال ها تولید مثل نمی کنند و پیدایش خال های جدید تحت تاثیر ژنتیک و تماس مکرر با آفتاب است و رویش مو روی خال نشانه بدی نیست و برداشتن خال و جراحی آن سبب تحریک سرطان نمی شود. خال هایی که در سنین  بعد از 30 سالگی در پوست ظاهر می شوند. خال هایی که دچار تغییرات اندازه، رنگدانه و روشن تر از پوست ( به ویژه در سنین بالا) شوند، حتما نیاز به معاینه و نمونه برداری برای پاتولوژی دارند.
اگر به سلامت خود علاقه مند هستید برای برداشتن خال فقط به متخصص پوست مراجعه کنید و از مراجعه به آرایشگاه ها و عطاری ها برای برداشتن خال خودداری کنید

پوست


دکتر علیرضا آبایی متخصص پوست و مو  
پنج شنبه 19 مرداد 1391برچسب:, :: 22:58 :: نويسنده : مرتضی حسینی

وقتی برق موهای تان را می گیرد

وقتی برق موهای تان را می گیرد


الکتریسیته ساکن، هنگام شانه زدن یک مشکل عمومی است که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند. اغلب این مسئله باعث بروز مشکل نمی شود ولی برای بعضی مردم قضیه جدی تر است.
اگر چه نمی توان به طور کامل الکتریسیته موها را برطرف کرد اما می توان آن را به میزان زیادی کاهش داد. یک راهکار ساده، استفاده از اسپری مو است. با اسپری مو می توان موها را بهتر شانه کرد.
ژل نیز بسیار موثر و در آراستن موها نیز مفید است.
فرش، موکت و جوراب، انتقال دهنده های بد الکتریسیته هستند. به خصوص با شانه زدن موها الکتریسیته ایجاد و در بدن شما ذخیره می شود. الکتریسیته ساکن باعث بروز شوک الکتریکی می شود

وقتی برق موهای تان را می گیرد


اگر شما کف زمین باستید و الکتریسیته بدن به زمین منتقل شود، الکتریسیته ساکن بدن منجر به بروز شوک الکتریکی حین شانه زدن موها نمی شود.
اگر همچنان با این راهکارهای ساده هنوزالکتریسیته مو دارید، بدانید خشکی محیط و خشکی بیش از حد موها در بروز این حالت دخیل است. به خصوص اگر موها با موادی نظیر پلاستیک، فیبرهای سنتتیک یا پشم در تماس باشد، وسعت زیادی از الکتریسیته ساکن رخ می دهد.
اولین راهکار، استفاده نکردن از شانه های پلاستیکی است. این کار از پرواز کردن موها جلوگیری می کند. بنابراین بهتراست از شانه های چوبی استفاده شود.
جلوگیری از خشکی موها
راهکار دوم، ممانعت از بروز خشکی بیش از حد موهاست. خشکی موها تقریبا با انواعی از روغن ها برطرف می شود؛ مثلا استفاده روغن زیتون، بادام یا نارگیل روی موها در روز، سپس شستن آن در شب حداقل 2 باردرهفته مفید است.
اگر تا الان از نرم کننده مو استفاده نمی کردید، شاید وقت آن رسیده باشد که این کار را انجام دهید. این کار کمک می کند تا از شرالکتریسیته خلاص شوید. جنس موهای تان چه خشک باشد، چه چرب یا معمولی، همچنان می توانید از نرم کننده استفاده کنید. فقط سعی کنید نرم کننده به ریشه و کف سر برخورد نکند. نرم کننده را روی ساقه مو بزنید تا هم الکتریسیته نداشته باشد و هم موهای تان روغنی، چرب و بی حالت نشود، کاندیشنرهای جدید، محافظ خوبی برای موهاست اما آنقدر انواع مختلف و با ادعاهای گوناگون وجود دارد که اکثر مصرف کننده کنندگان را گیج می کند.
مسئله اساسی این است که هر نوع کاندیشنر، موها را نرم و مرتب و به گره نخوردن موها کمک می کند. با الکترواستاتیک که موها را پف می کند، مقابله می کند و به قدرت انعکاسی، درخشندگی و توان موهای خشک و آسیب دیده می افزاید.
از کاغذ خشک کن استفاده کنید

وقتی برق موهای تان را می گیرد


کاغذ خشک کن نیز در این جا به کمک شما خواهد آمد. کاغذ خشک کن را در امتداد موها قرار دهید و از سمت ریشه، پایین بیاورید و روی ساقه ها بکشید و تا نوک موها بروید. اگر جنس موهای تان نازک و چرب است، سعی کنید کاغذ خشک کن با کف سر شما تماس پیدا نکند. یک تکه کاغذ خشک کن استفاده شده خیلی بهتر کار شما را راه می اندازد تا یک تکه کاغذ خشک کن نو. استفاده از لوسیون نیز به خارج شدن الکتریسیته از موها کمک می کند اما هنگام استفاده از لوسیون نباید آن را مستقیم روی موها بمالید، چرا که این کار سبب می شود موهای تان چرب و روغنی به نظر برسد. به این منظور باید ابتدا لوسیون را روی دستهای خود بمالید سپس به موها بزنید. از تماس لوسیون به کف سر جدا خودداری کنید.اگر جریان الکتریسیته موجود در موهای تان زیاد نباشد. هیمن کار آن را به طور کلی از بین می برد. مالیدن مستقیم لوسیون به پوست سر، به ویژه برای موهای چرب توصیه نمی شود. این کار سبب می شود موهای تان چرب و صاف به نظر برسد.
محصولات دیگری که کاربردهای دیگری دارد، به از بین بردن الکتریسیته موها نیز کمک می کند، ژل، موس و تافت، این محصولات همه و همه در از بین بردن الکتریسیته مفید است. اگر حالت موهای تان خراب نمی شود و قرار نیست از خانه بیرون بروید، می توانید از چند قطره آب نیز استفاده کنید. اگر یک اسپری دست ساز خانگی را که شامل 10 پیمانه آب و 1 پیمانه نرم کننده است، به آرامی به موهای خود اسپری کنید، هم می تواند پیچ و تاب های زیبایی به موهای شما بدهد و هم می تواند الکتریسیته موهای تان را از بین ببرد. این کار برای افرادی که دارای موهایی نازک و شکننده هستند، پیشنهاد نمی شود، چرا که این امر سبب می شود موهای آنها صاف، بی حالت و چرب به نظر برسد

مو


دکتر محمدعلی نیلفروش زاده
رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران
 
پنج شنبه 19 مرداد 1391برچسب:, :: 22:57 :: نويسنده : مرتضی حسینی

پیدایش لوازم آرایشی

 

بنظر شما آیا جامعه امروز، خود بین و خود آرا شده است؟ باید بگوییم هیچ چیز بدی در آراستگی و زیبا به نظر رسیدن وجود ندارد و خودآرایی اگر از حد خارج نشود، امری طبیعی است.   

مردم طی قرنها، حداکثر کوشش خود را برای زیبا شدن به کار برده اند و دلیل اینکه لوازم آرایش، تاریخی بسیار کهن دارد همین است. با نگاهی به تاریخ لوازم آرایش، خواهید دید که انسان امروز تا چه حد به مردمی که ۱۰.۰۰۰ سال قبل از میلاد میزیسته اند شبیه است.

مصر باستان و محصولات کامل آرایشی

به احتمال زیاد شما تصاویری از مصریان باستان دیده اید و متوجه چهره های آرایش شده آنها شده اید. آنها بسیار جذاب به نظر میرسند و قصد آنها از این آرایش هم همین بوده است. زیبایی و خوشبویی برای مصریان همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است.

مصریان به عوالم روحانی بسیار معتقد بودند و ظاهر اشخاص را به طور مستقیم متناسب با درجه معنوی گرایی او میدانستند. به همین دلیل آنها همواره به دنبال روشهایی بودند که اگر فوق العاده به نظر نمیرسند، حداقل در حد قابل قبولی زیبا شوند. اهالی مصر بسیار مبتکر بودند و موفق به انجام اختراعاتی شدند که حتا با استانداردهای امروز هم ابتکاری و خلاقانه است. لوازم آرایش یکی از این اختراعات است.

آنها استعداد فراوانی در عمل آوردن فرمولهای طبیعی برای حل مشکلات پوستی داشتند.

شاید باور نکنید که آنها در قرنهای ۱۵ تا ۱۰ قبل از میلاد، محصولاتی برای رفع ترکهای پوست ناشی از کشیدگی، چروک پوست، جای زخم و ریزش مو داشته اند؟ بعضی دیگر از لوازم آرایشی مورد استفاده در مصر باستان، لوازم آرایش چشم، کرم صورت، روغن بدن و طیف وسیعی از انواع عطریات بوده است.

از آنجایی که در آن دوران، زیبایی بسیار مورد تاکید بود، زنان مصرمجبور بودند روشی برای رسیدن به این مقصود پیدا کنند. یکی از موادی که از آن استفاده میکردند مسدمت (mesdemet) نام داشت. این ماده از کانیهای مس و سرب ساخته میشد که هرچند برای اینکه مدام روی پوست باشد چندان سالم به نظر نمیرسد اما در آن زمان بسیار طرفدار داشت.

آنها از اکسیدهای رنگین مس، به خصوص رنگ سبز آن، برای رنگ آمیزی زیر چشم و از کانیهای تیره سرب مانند خاکستری تیره و سیاه،برای پلک بالا و مژه ها استفاده میکردند و بنا بر اعتقاداتشان، رنگهای تیره نه تنها به زیبایی کمک میکرد بلکه چشم زخم یا شوری چشم دیگران را هم برطرف میکرد.

آنها از سرمه هم به فراوانی استفاده میکردند و آنرا با استفاده از بادام سوخته، اکسید مس، یکی دو کانی رنگین مس، سرب، خاکستر و گل اخرا تهیه میکردند. این پودر تیره رنگ را با کمک قلم باریکی به دور چشم میکشیدند. سپس برای تکمیل این آرایش، مقداری گل سرخرنگ را به پلکها و لبهای خود میمالیدند. آنها ناخنها را هم فراموش نمیکردند و از حنا برای رنگ آمیزی آنها استفاده میکردند.

لوازم آرایشی در گذر زمان academist.net - پیدایش لوازم آرایش

در گذشته بسیار دور، لوازم آرایش برای تشدید زیباییهای زنان به کار میرفت اما مردان نیز به طرق مختلف از این لوازم استفاده میکردند. در مصر باستان، تمام مردم روزانه حمام میگرفتند. اگر از مردم عادی بودند از آب رودخانه و اگر از بزرگان بودند از حوض یا تشتی مخصوص استفاده میکردند. آنها در حمام از موادی مانند روغن گیاهی یا حیوانی که با پودر آهک و عطر مخلوط شده بود استفاده میکردند که بی شباهت به صابون نبوده است.به علاوه با توجه به هوای گرم مصر، با استفاده از روغنهای عطر آگین پوست خود را نرم و تازه نگه میداشتند.

 

با گذشت زمان، با پیش آمدهایی چون جنگها، مهاجرتها و درنهایت ترکیب فرهنگها، ارزش و معنای آرایش نیز تغییر کرد. هنگامی که فرهنگ یونانیان آزاداندیش به مصر وارد شد، با وجود اینکه اهمیت زیبایی شناسانه آرایش باقی ماند، اما از رابطه آن با روحانیت و عوالم معنوی کاسته شد. در واقع یونانیان از لوازم آرایشی مصریان، برای زیباتر کردن خود برای یکدیگر و نه برای خدایان، سود جستند.

سپس رومیان وارد صحنه شدند و با نوع زندگی  و عیاشیهای معروف خود، باز هم از ارزش معنوی آرایش و محصولات آرایشی کاستند و از آنها برای منظورهایی بسیار دنیوی استفاده نمودند. رومیان برای تولید لوازم آرایشی از روشهایی نه چندان تمیز استفاده میکردند و برای مثال، ناخنهای خود را با ترکیبی از چربی و خون گوسفند رنگ آمیزی میکردند.

چهره سپید، مورد پسند در قرون متمادی

در طی قرنهای متمادی، چهره رنگ پریده یا سپید، چهره مطلوب به شمار میرفت زیرا مشخص کننده جایگاه اجتماعی فرد بود. در آن زمان میگفتند که طبقه کارگر که در فضای باز به کار مشغولند پوستی آفتاب سوخته و زمخت دارند و این افراد نباید با طبقات بالای اجتماع که پوستی سفید و پاکیزه دارند، معاشر باشند و درنتیجه، برای رسیدن به چنین ظاهری، زنان و مردان از پودری استفاده میکردند که ترکیبی شامل اکسید سرب و چند ماده شمیایی دیگر بود.

متاسفانه بهای این زیبایی بسایر گزاف بود و به مسمومیت از سرب منجر میشد. به همین دلیل کوشش برای یک ماده جایگزین آغاز شد و بالاخره پودری که از اکسید روی تهیه میشد، مورد استفاده قرار گرفت که هنوز هم از آن استفاده میشود.

جالب است بدانید که با رونق گرفتن صنعت سینما و هالیوودی شدن آن، پوست برنزه، جایگزین پوست سفید شد و به جای پودرهای روشن کننده، انواع محصولاتی که به پوست ته مایه برنزه میداد وارد بازار شدند.

محصولات آرایشی برای جوان به نظر رسیدن academist.net - پیدایش لوازم آرایش - سالن آرایشی هلنا روبنشتاین

حدود سالهای ۱۹۰۰، در دوران سلطنت ادوارد هفتم در انگلستان، بانوان میان سال و سالخورده مهمانیهای بسیاری ترتیب میدادند و به عنوان میزبان، باید به بهترین شکل ممکن یا درواقع تا حد ممکن جوان در مجلس ظاهر میشدند. این زنان اجتماعی به هر وسیله ای که علایم گذر زمان را از چهره شان محو میکرد نیاز داشتند. از آنجایی که این افراد غذای چندان سالمی نمیخوردند، فعالیت و ورزش نمیکردند و نسبت به زنان دوره های قبل در معرض آلودگی بیشتر هوا قرار داشتند، تنها راه ممکن برای حفظ جوانیشان، استفاده از لوازم آرایش و به خصوص کرمهای صورت و محصولات ضد چروک بود.

راه دیگر، رفتن به سالنهای زیبایی بود که مشهورترین آنها خانه سیکلاکس (House of Cyclax) در لندن بود. از آنجایی که مشتریان این سالن میل نداشتند دیده شوند، از درب پشتی و با توری بر روی صورت وارد سالن میشدند و از همانجا بیرون میرفتند.

بانو هنینگ (Henning)، صاحب این سالن، محتاطانه لوازمی چون کرم و روژ لب را به مشتریان خود میفروخت. یکی از محصولات او، کاغذهای پودرآلود رنگین بود که به صورت کتابچه هایی در اندازه کوچک تولید میشد. این برگه ها برای رفع برق افتادگی صورت استفاده میشد و در مواقع مقتضی بر روی بینی و گونه ها مالیده میشد تا با مات کردن پوست، برق نامطلوب آنرا بگیرد. این کتابچه ها همچنان مورد استفاده قرار میگیرند و کمپانی آون (Avon) هنوز هم آنرا تولید میکند. علاوه بر این، زنان در این دوره از ذغال نوک چوب کبریت به جای ریمل و از عصاره گلبرگهای رنگین به جای روژ لب استفاده میکرده اند.

در همین زمان هلنا روبنشتاین (Helena Rubenstein) که صاحب سالن زیبایی دیگری بود، کرم ضد آفتاب را تولید کرد و بعدها با افزودن اقلام دیگر، به یک کمپانی معروف تولید لوازم آرایش مبدل شد. اوج گیری صنعت لوازم آرایشی در قرن ۲۰ با رونق گرفتن سالنهای زیبایی در ابتدای قرن بیستم، صنعت تولید لوازم آرایشی به وجود آمد و هرگز افول نکرد. با گشایش یک سالن زیبایی به نام سلفریجز به نام در سال ۱۹۰۹، لوازم آرایش دیگر به طور مخفی فروخته نمیشدند، بلکه به بازار آزاد آمدند و زنان با اعتماد به نفس بسیار زیاد، به خریدن آنها میپرداختند.

با گذشت زمان، انواع مختلفی از لوازم آرایش مد روز شده و بعد انواع دیگری جایگزین نوع قبل شدند و درواقع، استفاده از لوازم آرایشی، پایه های مد را بنا نهاد و امروزه با فهرست پایان ناپذیر محصولات زیبایی و آرایشی، مد به صنعتی چند بیلیون دلاری مبدل شده است و این صنعتی است که حتا در دوران رکود هم، مشکل چندانی پیدا نکرده است و همواره مشتریان دایمی خود، خانمهای زیبا و آقایان زیبا پسند، را حفظ کرده است.

 

لوازم آرایشی

نويسنده :

منبع :www.academist.ir

پرتال سپهر

دو شنبه 16 مرداد 1391برچسب:, :: 14:12 :: نويسنده : مرتضی حسینی




فروتل
درباره وبلاگ

پوست،پوست صورت،روشن شدن پوست،پوست زیبا
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پوست و آدرس poost.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 777
بازدید کل : 66986
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

تماس با ما