آیا خال ها را باید یرداشت؟
پوست
پوست،پوست صورت،روشن شدن پوست،پوست زیبا

آیا خال ها را باید یرداشت؟

آيا خال ها را بايد يرداشت؟


خال ها در واقع تومورهای خوش خیم از سلولهای رنگدانه ای پوست هستند که اکثر شما دارای تعدادی از آنها هستید. این تومورهای خوش خیم دارای انواع مختلفی براساس عمق، اکتسابی یا مادرزادی هستند. درصد بسیار کمی از خال ها ممکن است تبدیل به سرطان بدخیم ملانوما شوند که این نوع بیشتر مادرزادی است. در این جا قصد نداریم انواع خال را از نظر پزشکی توضیح دهیم، بلکه عقاید غلطی را که راجع به خال ها از بیماران می شنویم و به توصیه های جدی راجع به خال ها و روش برداشتن آنها را شرح می دهیم:
گاه شنیده می شود اگر خالی مو داشته باشد خطرناک است با این که یک خال مادر است و سبب زاد و ولد دیگر خال ها می شود، برداشتن و دستکاری هر خال ممکن است سبب سرطانی شدن آن شود یا خالی که در مناطق تحریکی ( مثل ریش آقایان) و در تماس مکرر است، خطرناک خواهد بود که باید گفت همه این ها اشتباه است و چند نکته را یادآور می شویم:
اگر خالی متقارن نیست؛ یعنی یک خط فرضی، آن را با دو قسمت تقسیم نکند و تقارون نداشته باشد.
اگر خالی حاشیه نامنظم و نامشخص دارد.
اگر خالی رنگ غیریکنواخت دارد و دارای مناطق تیره و روشن است یا به تازگی دچار تغیر رنگ شده است.
اگر خالی بیش از 6 میلی متر اندازه دارد، حتما باید توسط متخصص پوست معاینه و در صورت صلاحدید، جراحی تشخیصی انجام و نمونه برای آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده شود. اگر خالی دچار تغییر اندازه و تغییرهای حسی مثل خارش، زخمی شدن، تورم و درناک شدن در مدت کوتاه مثل چند هفته شد، باید نمونه برداری و پاتولوژی انجام شود، هر چند احتمال تبدیل خال ها به سرطان پوست شایع نیست. اگر قصد برداشتن خالی از نظر زیبایی دارید حتما قبل ازآن به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا در مورد میزان خرناک بودن آن شما را راهنمایی کند. به ویژه اگر خال مورد نظر مادرزادی است.
روش های برداشتن خال

آيا خال ها را بايد يرداشت؟


برای برداشتن خال روش های مختلفی وجود دارد که از جمله به کرایوسرجرین ( فریز کردن) استفاده از کوتر، استفاده از لیزرهای جراحی و برداشتن به روش جراحی ساده می توان اشاره کرد. باید توجه داشت؛ تعیین روش های جراحی خال بر اساس نوع خال، محل قرارگیری آن و با صلاحدید پزشک متخصص است تا بهترین نتیجه درمانی و زیبایی را برای بیمار به همراه داشته باشد. در مواردی که از روش های غیر جراحی مثل کرایوتراپی، کوتر با لیزر استفاده می شود. احتمال عود ضایعه و نیاز به درمان مجدد وجود دارد. در مواردی که خال به هر دلیلی دچار تغییر شکل ناگهانی شود حتما باید جراحی انجام و نمونه بافت به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال شود. زیرا ممکن است در صورت تشخیص زودرس خال های سرطانی با یک جراحی ساده، درمان انجام شود ولی اگر تشخیص به تعویق بیفتد. عواقب آن غیر قابل جبران است.
در یک جمع بندی می توان گفت که خال ها تولید مثل نمی کنند و پیدایش خال های جدید تحت تاثیر ژنتیک و تماس مکرر با آفتاب است و رویش مو روی خال نشانه بدی نیست و برداشتن خال و جراحی آن سبب تحریک سرطان نمی شود. خال هایی که در سنین  بعد از 30 سالگی در پوست ظاهر می شوند. خال هایی که دچار تغییرات اندازه، رنگدانه و روشن تر از پوست ( به ویژه در سنین بالا) شوند، حتما نیاز به معاینه و نمونه برداری برای پاتولوژی دارند.
اگر به سلامت خود علاقه مند هستید برای برداشتن خال فقط به متخصص پوست مراجعه کنید و از مراجعه به آرایشگاه ها و عطاری ها برای برداشتن خال خودداری کنید

پوست


دکتر علیرضا آبایی متخصص پوست و مو  

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پنج شنبه 19 مرداد 1391برچسب:, :: 22:58 :: نويسنده : مرتضی حسینی





فروتل
درباره وبلاگ

پوست،پوست صورت،روشن شدن پوست،پوست زیبا
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پوست و آدرس poost.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 110
بازدید دیروز : 36
بازدید هفته : 110
بازدید ماه : 255
بازدید کل : 66464
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

تماس با ما